در مقالات متعددی درباره وضعیت فارغ‌التحصیلان ترکیه صحبت کردیم و گفتیم که سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه از دیدگاه کشورهای بزرگ مانند آمریکا قابل قبول است. وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا دارای موقعیت و جایگاهیست که می‌توان به آن فکر کرد. اگر فارغ التحصیلی قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشته باشد می‌تواند برای ادامه تحصیل یا اشتغال اقدام کند.

[lwptoc]

وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا

در این مقاله قصد داریم درباره وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا صحبت کنیم و ببینیم دقیقا موقعیت و جایگاه دانشجویان در آنجا به شکل است.

کیفیت آموزشی دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه در چند سال اخیر از اعتبار خوبی در کشور ترکیه، منطقه خاورمیانه و جهان برخوردار شده که در نتیجۀ تلاش های سازمان آموزش عالی کشور ترکیه(YOK) در مطابق‌سازی سیستم آموزشی کشور با معیارها و استانداردهای آموزشی کشورهای توسعه یافته چون امریکا و اروپا است.

students turkey براساس سیستم ارزیابی و رتبه بندی جهانی سایت Universitas 21، ترکیه در زمینۀ کیفیت تحصیلات آموزش عالی در سال 2019 در بین 45 کشور جهان قرار دارد.

در کشور ترکیه حدود 200 دانشگاه وجود دارد که تعدادی از دانشگاه‌های آن دولتی و بقیه خصوصی هستند دانشگاه‌های دولتی ترکیه چون حاجت تپه(Hacettepe University) ، دانشگاه فنی آنکارا ، دانشگاه استانبول ،دانشگاه بغازچی ، دانشگاه آتاتورک ، دانشگاه کوچ و دانشگاه اژه از معتبرترین دانشگاه‌های کشور ترکیه و جهان هستند.

حتما بخوانید:

دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University)

این دانشگاه در رشته های پزشکی ، علوم پایه و مهندسی رتبۀ ۱ کشوری و رتبۀ 400 جهانی را به خود اختصاص داده است و در زمینۀ پزشکی سرآمد است. پس مطمئنا وضعیت فارغ التحصیلان این دانشگاه در آمریکا مشخص بوده و جایگاه خاصی دارد.

دانشگاه‌های آنکارا و استانبول

این دو دانشگاه هم در رتبه‌های بعدی دوم و سوم کشور و رتبۀ 500 تا 600 جهانی قرار دارند. دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها تحصیل می کنند با کسب نمرات ممتاز در ترم های تحصیلی می توانند از بورسیۀ تحصیلی بهره مند شوند که شامل هزینۀ رایگان شهریه، اسکان و ارائه تسهیلات دیگر به دانشجویان است.

پارک‌های فناوری در مجاورت دانشگاه‌های ترکیه قرار دارند که دانشجویان می توانند در پروژه ها و کارهای پژوهشی صنعتی آنها شرکت کنند که این امر علاوه بر تجربه اندوزی و مهارت در کار  برای سیستم تجاری و صنعتی جامعه ترکیه هم خیلی مفید بوده و وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا را نیز تثبیت می‌کند.

حتی دانشجویانی که در ترم های اول و دوم دانشگاه نمرات عالی کسب کنند و علاقه مند به تحصیل در دانشگاه‌های امریکایی هاروارد و ام.آی.تی ، اروپایی ، روسیه و چین باشند می توانند ترانسفر شوند و در صندلی دانشگاه‌های مذکور به تحصیل ادامه بدهند.

دانشگاه‌های ترکیه پیمان های اراسموس، بولونیا و سنجش یابی آموزش عالی اروپا و امریکا  را امضاء کرده اند و متعهد به اجرای آن می باشند بطوریکه دانشجو طبق معاهده آراسموس می تواند به دانشگاه‌های کشورهای مورد نظر منتقل شود.

میزان اعتبار دانشگاه‌های ترکیه

اعتبار علمی دانشگاه‌های ترکیه بخصوص بخش دولتی آن در حدی است که دانشجویان علاوه بر بهربرداری از امکانات بورسیۀ تحصیلی و انتقال به دانشگاه‌های معتبر جهانی این توانایی و قابلیت را هم دارند که بعد از فارغ التحصیلی در بازارهای کار بین المللی کشورهای اروپایی ، امریکا و روسیه به اشتغال بپردازند.

استقبال بیشتر علاقه مندان خارجی از کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به دلایل کیفیت آموزش عالی خیلی خوب ترکیه و همچنین به شهریۀ ارزان‌تر تحصیلی دانشگاه‌های این کشور است بطوریکه طبق گزارش واصله در سال 2019 ،65،000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می کرده اند.

bourse

اهمیت علم و دانش و تخصص ارتباط مستقیم با اشتغال و رشد اقتصادی مملکت دارد برای افزایش اشتغال بهترین کار آموزش است. این موضوع هماره مدنظر کشورهای پیشرفته بوده و ترکیه نیز آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گزارش یکی از روزنامه های اقتصادی، تی دابلیو شولتز اقتصاددان معروف، گفته که سرمایه گذاری روی تحصیلات و آموزش به رشد منجر خواهد شد و یا گری بگر در همین رابطه نظریۀ "سرمایۀ انسانی" را مطرح کرد که به تاثیر سرمایه گذاری در آموزش بر بالارفتن نرخ درآمد تأکید دارد.

کشور ترکیه هم با تمرکز بر آموزش به روش صحیح و استاندارد و مطابق با معیار آموزشی کشورهای پیشرفته توانسته به اقتصاد و صنعت خودش رونق بدهد و فارغ التحصیلان توانمندی را  هم به بازار کار خود و جامعۀ جهانی تحویل دهد. دانشگاه‌های ترکیه با توجه به قابلیتی که دارند در خیلی از پروژه های جهانی شرکت و کسب درآمد می کنند.

موقعیت فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه در امریکا

ترکیه کشوری است که علاوه بر موقعیت جغرافیایی توانسته با رشد علمی و صنعتی‌اش پلی از شرق به غرب باشد، دنیای غرب که آمال و آرزوی خیلی از افراد است تا بتوانند در محیطی با تکنولوژی برتر و اشتغال بهتر به فعالیت و زندگی بپردازند. ترکیه این قابلیت را با توجه به توانمندی‌های علمی و صنعتی که در بالا مطرح شده ایجاد کرده تا بتواند برای خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه یک سکوی پرش و جهش به سوی جامعه پیشرفته غرب باشد.

وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا چگونه است؟

از آنجاییکه آموزش عالی ترکیه(YOK) همواره سعی می کند که سیستم آموزشی خود را مطابق با سیستم آموزشی امریکا تنظیم و اجرا کند، با دانشگاه‌های معروف امریکایی هم ارتباط تنگاتنگ اموزشی و پژوهشی دارد و تبادل استاد و دانشجو را انجام می دهد بطور مطمئن فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه بهتر می توانند در بازار کار امریکا جذب شوند.

حتی در مواردی دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه گواهینامۀ فارغ التحصیلی مشترک دانشگاه‌های امریکا و ترکیه را دریافت می کنند یا از دانشگاه‌های ترکیه به دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی ترانسفر می شوند و  مدرک فارغ التحصیلی این دانشگاه‌ها را به آنها ارائه می دهند. در چنین شرایطی اشتغال در کشورهای اروپایی و امریکا برای آنها راحت تر انجام می شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاه های ترکیه در آمریکا موقعیت خوبیست.

کشور ترکیه با وجود پیشرفت علمی، اقتصادی و صنعتی با مشکلات منطقه‌ای، تورم و بیکاری مواجه است و این باعث می شود که خیل فارغ التحصیلان ترکیه ای برای اشتغال به کشورهای امریکا و اروپایی گسیل شوند که می توانند به سهولت به جایگاه مناسبی در سیستم‌های صنعتی و کاری موسسات و شرکت های خارجی وارد شوند.

در پایان، پتانسیل علمی و آموزشی بالای دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان خارجی و داخلی این امکان را می‌دهد که صرفاً یک گواهینامه فارغ التحصیلی را دریافت نکنند بلکه یک متخصص آماده به کار در صنعت و اقتصاد مملکت باشند. حتی بتوانند از محیط های صنعتی پیشرفته‌ای چون امریکا پذیرش کار دریافت کنند.

در کشور ما هم باید این ارزش ها و مهارت ها به روش کاربردی در موسسات آموزش عالی به فارغ التحصیلان دانشگاهی منتقل شود تا بتوانند برای صنعت و اقتصاد مملکت موثرتر باشند. کشور ترکیه در این راستا تلاش زیادی می کند و پیشرفت این کشور مرهون آموزش دوره های تحصیلی ابتدایی ، متوسطه و عالی ترکیه است.

جهت کسب اطلاعات شرایط تحصیل در ترکیه می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.
5/5 - (1 امتیاز)