شرایط تحصیل در کشور ترکیه : هزینه تحصیل در ترکیه به نسبت کشورهای دیگر چون اروپا و آمریکا ارزان است و همین موضوع باعث شده که این کشور در سال 2019 پذیرای 65000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور باشد. البته کیفیت تحصیلی قابل قبول و خوبی هم دارد بطوری‌که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های آن به راحتی مورد قبول مؤسسات معتبر جهانی قرار می‌گیرند. اما بد نیست کمی درباره شرایط تحصیل در کشور ترکیه بدانید تا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

[lwptoc]

شرایط تحصیل در کشور ترکیه

یکی از مواردی که به شرایط تحصیل در کشور ترکیه  برمی‌گردد هزینه آن است. دوره لیسانس در ترکیه با تدریس زبان ترکی در حدود 300 تا 800 دلار  و با تدریس زبان انگلیسی در حدود 500 تا 1500 دلار در سال و به مدت 4 سال است. کارشناسی ارشد با تدریس زبان ترکی در حدود 300 تا 600 دلار و با تدریس زبان انگلیسی در حدود 600 تا 900 دلار در سال و به مدت 2 سال است. دوره دکتری هم با تدریس زبان انگلیسی در حدود 500 تا 800 دلار در سال و به مدت 4 سال است.

شرایط تحصیل در کشور ترکیه

دانشگاه‌های دولتی ترکیه به نسبت دانشگاه‌های خصوصی شهریۀ کمتری از دانشجویان دریافت می‌کنند. البته دانشگاه‌های خصوصی همکاری و فعالیت‌های گسترده‌ تری در زمینه بین الملل و صنعت دارند.

شهریه رشته های پرمخاطبی همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در ترکیه نسبت به سایر رشته ها بالاتر است. به گونه ای که شهریه یکسال تحصیل رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی در دانشگاههای دولتی ترکیه بین 1000 تا 15000 لیر و در دانشگاههای خصوصی بین 10 هزار دلار تا 25 هزار دلار در سال متفاوت است.

حتما بخوانید:

ضرورت تسلط به زبان ترکی در بعضی از دانشگاه‌های ترکیه

یکی دیگر از مواردی که به شرایط تحصیل در کشور ترکیه برمی‌گردد و بسیار هم مهم بوده تسلط به زبان ترکی است. آموزش زبان ترکی از الزامات هر دانشگاهی است که رشته تحصیلی با زبان ترکی در آن تدریس می‌شود که پس از تسلط و آمادگی هر دانشجوی ورودی به دانشگاه به زبان ترکی با انتقال وی به دپارتمان دانشگاه شروع می‌شود.

شرایط تحصیل در کشور ترکیه

در اغلب دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی تدریس انجام شده و در دانشگاه‌های دولتی هم به زبان ترکی، قرانسوی ، آلمانی و انگلیسی تدریس صورت می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان

در کشور ترکیه در بعضی از دانشگاه‌ها بورسیه تحصیلی هم می‌دهند که شامل خوابگاه، شهریه تحصیلی، غذا، بیمه درمانی و هزینه رفت و آمد است. امکانات اسکان دانشجو در اطراف هر دانشگاهی وجود دارد و به دانشگاه‌ها هم کمک‌های دولتی می‌شود. با توجه به کیفیت آموزش عالی در دانشگاه‌های ترکیه، امکان بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز در هر رشته‌ای توسط دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وجود دارد.

جایگاه جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترکیه

کشور ترکیه با داشتن امکانات دانشگاهی مناسب و سهل الوصول برای دانشجویان خارجی، یک کشور جذاب و توریستی برای گردشگران هم است و در سال چهل میلیون گردشگر خارجی دارد. ترکیه در خط اتصال شرق و غرب قرار گرفته و از سه طرف آب‌های بین المللی آن را احاطه می‌کند و موقعیت استراتژیک خوبی در جهان دارد از این‌رو سعی می‌کند با شرایط بین المللی خود را تطبیق دهد بطوریکه دانشگاه‌های این کشور هم رشد و توسعه خوبی را تا حال داشته است.

کشور ترکیه دارای یک سیستم لیبرالی است و ارتباط خوبی با کشورهای غربی دارد و پیشرفت خوبی هم در عرصه علم، اقتصاد و صنعت داشته و مردم این کشور دارای فرهنگی غنی بوده و مهمان نواز خوبی هم برای توریست‌ها و دانشجویان خارجی هستند. صداقت و صمیمیت آن‌ها در دنیا زبانزد است. از این‌رو شرایط تحصیل در کشور ترکیه به مراتب راحت‌تر است.

بر اساس رنکینگ برترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی در سال 2019، ترکیه در رتبه 45 ام قرار دارد. بلکه ترکیه در این سال‌ها به علت مناقشه کردها و هجوم مهاجرین سوریه به آن کمی دچار مشکل شده ولی در کل یک کشوری است که از امنیت خوبی برخوردار بوده و در کنار سرانه درآمدی و یک زندگی فعال اجتماعی و اقتصادی مناسب، دانشجویان زیادی را از ممالک مختلف دنیا به خود جذب کرده است.

موقعیت آموزش عالی کشور ترکیه

تا به حال دانشگاه‌های ترکیه استانداردهای خوبی را در دنیا طی کرده‌اند و دانشجویان به راحتی می‌توانند پس از تحصیل در مسیر کار و حرفه عالی قرار گیرند.این دانشگاه‌ها دارای امکانات خوبی چون انجمن‌های دانشجویی و هنری، کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی هستند که باعث می‌شوند هر دانشجو با موقعیت جذاب و جالبی به تحصیل ادامه دهد.

شرایط تحصیل در کشور ترکیه

در حال حاضر 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آنها دولتی است و اولین دانشگاه خصوصی به نام بیلکنت Bilkent در سال 1984 تاسیس شد. دانشگاه بین المللی آنتالیا هم جهت جذب دانشجویان خارجی در سال 2012 افتتاح شده است.

ترکیه در سال 1984 فقط 8 دانشگاه دولتی داشت که به تدریج دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آن رو به فزونی گذاشت. حالا دانشگاه‌های خصوصی زیادی در ترکیه هستند که در زمینه پزشکی شهرت دارند.

بیشتر دانشگاه‌های برتر ترکیه در استانبول و آنکارا واقع شده‌اند. دانشگاه‌های حاجت تپه یا هفت تپه (Hacettepe)، فنی خاورمیانه، بیلکنت(Bilkent) در شهر آنکارا و دانشگاه‌های بغازچی (Bogazici)، سابانچی (Sabanci)، کوچ (Koc ) و فنی استانبول در شهر استانبول واقع شده‌اند.

دانشگاه فنی خاورمیانه در رده هشتم EECA (سایت رتبه بندی دانشگاه‌های برتر اروپا و آسیا) با 31000 دانشجو  و دانشگاه بغازچی در رده دهم EECA که یک دانشگاه امریکایی است که در سال 1863 پایه گذاری شد و زبان تدریس در آن انگلیسی است.

دانشگاه کوچ در رده دوازدهم EECA است و 5500 دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا دارد و از بهترین دانشگاه‌های آموزش عالی ترکیه است که با هدف تربیت مدیرانی شایسته، خلاق و ماهر به فعالیت می‌پردازد.

سیستم آموزش عالی ترکیه در رده 43 ام جهان قرار دارد و سعی می‌کند دوره‌های آموزشی و تحصیلی خود را مطابق توافق نامه بولونیا و قوانین آموزشی اروپا به روز و یکسان سازی کند. در ضمن 45 دانشگاه ترکیه در رده بندی کیو .اس S Higher Education System Strength Rankings 2019 قرار گرفته‌اند.

تمام دانشگاه‌های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) قرار گرفته و این امر باعث می‌شود که همه این دانشگاه‌ها از استانداردهای آموزشی و بین المللی تبعیت کنند. در برخی از دانشگاه‌های ترکیه، دانشجویان می‌توانند از ترم دوم تحصیلی به صورت انتقالی وارد دانشگاه‌های آمریکا و اروپا بشوند. اطلاعات بیشتری در مورد رتبه بندی، شرایط آموزشی و هزینه‌ای شرایط تحصیل در کشور ترکیه وجود دارد که علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به آنها تصمیم گیری بهتری داشته باشند.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

پس از کسب اطلاعات درباره شرایط تحصیل در کشور ترکیه، داوطلبان باید برای کارشناسی دارای مدرک دیپلم و برای کارشناسی ارشد دارای مدرک کارشناسی باشند. برای اخذ پذیرش تحصیلی در بهترین دانشگاههای ترکیه، همکاران موسسه همراه شما خواهند بود. ضروری است هنگام عقد قرارداد با موسسه مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

  • کامل کردن فرم پذیرش به صورت کامل
  • ارائه مدرک فارغ التحصیلی و ریزنمرات
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی( آیلتس و...)
  • ارائه رزومه کاری و آموزشی
  • پاسپورت
  • عکس

اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در مقاله مقدمات تحصیل در ترکیه مطالعه کنید.

5/5 - (12 امتیاز)