سیستم آموزشی ترکیه تحت نظارت و کنترل دولت، یعنی وزارت آموزش و پرورش ملی است. طبق قانون اساسی جمهوری ترکیه، هر کس حق دریافت تحصیلات را دارد. تحصیلات از 6 تا 14 سالگی اجباری است و در مدارس دولتی آزاد است. مدارس ابتدایی کشور در حال حاضر 98 درصد مشارکت دارند. سال تحصیلی در موسسات آموزشی ترکیه معمولا در اواسط سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر آغاز می شود و به ماه یا اوایل ماه ژوئن ادامه می یابد. همچنین در ماه فوریه یک تعطیلات زمستانی دو هفته ای وجود دارد.

مراحل سیستم آموزشی ترکیه:

آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری کودکستان؛ تا 6 سال

آموزش ابتدایی: تحصیلات ابتدایی اجباری و آزاد برای هشت سال(5 سال ابتدایی+ 3 سال متوسطه اول)؛ 6 الی 14 سال

آموزش متوسطه: 4 سال دبیرستان یا آموزش فنی و حرفه ای. 15 الی 17 یا 18 سال. برخی از مدارس ممکن است یک سال مازاد دوره زبان داشته باشند. دبیرستان اکثرا متعلق به دولت است و آموزش های رایگان را ارائه می دهد.

تحصیلات عالی: 4 سال دانشگاه، یا 2 سال در آموزشکده های فنی و حرفه ای. برخی از مدارس ممکن است یک سال مازاد دوره زبان داشته باشند. در شرایط عادی؛ تحصیلات کارشناسی ارشد 2 سال طول میکشد، دکتری 3 الی 5 سال. این موضوع شامل تمام موسسات آموزشی می شود که آموزش های پس از دوره متوسطه را ارائه می دهند. آنها تحت نظارت شورای عالی آموزش (YOK) قرار دارند.

حتما بخوانید:

انواع دبیرستان­ها در ترکیه:

دبیرستانهای دولتی: هر دانش آموزی که با موفقیت 8 سال تحصیلات ابتدایی را گذرانده باشد می تواند به این مدارس برود. فارغ التحصیلان دبیرستان های عمومی اگر در آزمون سراسری ورود به دانشگاه موفق باشد (ÖSS)، می توانند به موسسات آموزش عالی بروند.

دبیرستان های فنی حرفه ای (Meslek Liseleri): دانش آموزان فارغ التحصیل می توانند به صورت خودکار به مدارس عالی حرفه ای بروند. ضمنا، اگر موفق به آزمون ورودی دانشگاه شوند، آنها می توانند در رشته های مربوطه به مدارس 4 ساله بروند.

دبیرستانهای آناتولی (Anadolu Liseleri): یک سال مطالعه انگلیسی به دنبال 3 سال تحصیلات معمول در دبیرستان است بهمراه ساعات اضافی آموزش انگلیسی. درس های ریاضی و علمی در این مدارس گاهی اوقات به زبان انگلیسی تدریس می شود. درس های برخی از دبیرستان های آناتولی به آلمانی یا فرانسوی آموزش داده می شود.

سوپر دبیرستان ها (Super Liseler): تفاوت بین این و دبیرستان های عادی یک سال اضافی مطالعه انگلیسی است. این دبیرستانها از دبیرستان های آناتولی متفاوتند، زیرا زبان آموزش برای دوره های ریاضی و علمی همیشه ترکی و کمتر به درس های انگلیسی داده می شود.

مدارس علمی (Fen Liseleri): این مدارس دولتی ویژه برای دانش آموزانی است که توانایی استثنایی در علوم دارند. این دانشکده های بسیار رقابتی به طور خاص برای تحصیلات عالی در رشته های علوم، فنی و پزشکی آموزش می دهند.

مدارس خصوصی(Ozel Liseler): اکثر مدارس خصوصی خصوصی هزینه های بسیار بالایی دارند و بسیار رقابتی هستند.

انواع موسسات آموزش عالی و دانشگاه های ترکیه:

دانشگاه های دولتی(Devlet Universiteleri): سیستم دانشگاهی در ترکیه توسط شورای عالی آموزش (YOK) اداره می شود. ترکیه دارای 104 دانشگاه دولتی و 62 دانشگاه خصوصی است. (در مجموع 166 موسسه آموزش عالی).  5 مورد آن در قبرس شمالی شمالی واقع شده است.

به طور کلی، تحصیلات کارشناسی در دانشگاه های ترکیه 4 سال است. اما برخی رشته ها مثل پزشکی(6 سال)، دندانپزشکی(5 سال)، و دامپزشکی(5 سال) طول میکشند. فارغ التحصیلان دبیرستانهای ترکیه به رشته های تحصیلی مانند پزشکی، حقوق، دندانپزشکی و غیره می روند. بدون پرداخت هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی. این دانشجویان فقط یک هزینه اساسی کوچک را پرداخت می کنند. دانش آموزان باید یک امتحان ورودی دانشگاهی (OSS) برای ورود به دانشگاه را شرکت کنند. فارغ التحصیلان دوره های 4 ساله مدرک لیسانس ارائه می شود.

برنامه های تحصیلات تکمیلی شامل برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری هستند که توسط دانشکده ها و انستیتوها در دانشگاه ها هماهنگ شده اند. برنامه های تخصصی پزشکی در داخل دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی متعلق به وزارت بهداشت و موسسه امنیت اجتماعی (SGK) انجام می شود.

دانشگاه خصوصی یا بنیادی یا وقفی(Ozel / Vakif Universiteleri): در ترکیه، موسسات خصوصی در سال 1984 حق ایجاد و توسعه دانشگاه ها را به دست آوردند. آنها با هدف اساسی ایجاد یک مرکز عالی در آموزش عالی و تحقیق تاسیس شدند. دانشگاه های خصوصی ابتکارات فعالتری را برای ایجاد و انتخاب شبکه های آموزش و تحقیق بین المللی و جهانی انتخاب می کنند.

متوسط آموزش در بیشتر دانشگاه های خصوصی انگلیسی است. تقریبا همه آنها یک سال مطالعه انگلیسی را برای کسانی که سطح انگلیسی مناسبی ندارند آموزش میدهند.

دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل را از 6000 تا 20000 دلار در سال دریافت میکنند. اگر چه نهاد های خصوصی کمک مالی قابل توجهی به دانشگاههای خصوصی می کنند؛ بیش از 40 درصد از تمام دانشجویان این دانشگاهها نوعی کمک مالی دریافت می کنند.

سیستم آموزشی ترکیه

اگر شما به تحصیل در ترکیه علاقمند هستید با همکاران ما در موسسه تماس بگیرید تا در فرآیند پذیرش تحصیل در ترکیه شما را یاری نمایند.

جهت کسب اطلاعات شرایط تحصیل در ترکیه می توانید با مشاورین موسسه تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (7 امتیاز)