دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های اخیر به علت کیفیت بالای آموزشی و هزینۀ به نسبت ارزان این کشور پذیرای 65،000 دانشجوی خارجی بوده است که از طریق امتحانات ورودی یوس (YOS) وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. برای ورود به هر دانشگاهی از مقطع دیپلم متوسطه به دورۀ کارشناسی در ترکیه، امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه با عنوان یوس(YOS) توسط آن دانشگاه برگزار می‌شود.

امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه

کتاب ریاضی یوس با ویرایش هر سال شامل مهارت‌های یادگیری پایه است که 35 تا 45 سوال از آن در آزمون امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه یعنی آزمون YOS می‌آید.دانلود کتاب‌های آموزشی مربوط به امتحان یوس نیز امکان‌پذیر است و قرار نیست هزینه زیادی برای یافتن منابع و مطالعه آن خرج کنید.  دانلود سوالات آزمون یوس از سایت دانشگاه‌های ترکیه هم امکانپذیر است که منابع خوبی برای امتحانات ورودی این دانشگاه‌ها است و بسیار شبیه به امتحاناتی است که هر ساله برگزار می‌شود.

turkish yos

آزمون‌های یوس به زبان‌های ترکی، انگلیسی و در بعضی دانشگاه‌های ترکیه به فارسی هم انجام می‌شود. داوطلب با انتخاب هر زبانی در موقع ثبت نام، دفترچۀ سوالات به همان زبان به او ارائه می‌شود تا پاسخ دهد. این اقدام بسیار هوشمندانه بوده و افراد به مراتب راحت‌تر و بهتر می‌توانند در امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته شوند.

حتما بخوانید:

آزمون YOS برای چه کسانی است؟

در آزمون یوس، شهروندان ترکیه شرکت نمی‌کنند و این امتحان مختص افراد خارجی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند و در واقع داوطلبان خارجی با دانش آموزان ترکیه‌ای رقابت نمی‌کنند بلکه با ظرفیتی که دانشگاه‌های ترکیه برای علاقه مندان خارجی در نظر می‌گیرند در این آزمون با هم برای ورود به دانشگاه مربوطه رقابت می‌کنند.

افرادی که دیپلم نظام جدید، قدیم و پیش دانشگاهی دارند بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانند در امتحان یوس و حتی برای تعدادی زیادی از دانشگاه‌های کشور ترکیه (10 تا 15 دانشگاه) در امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام و شرکت کنند که عزم سفر یک ماهه به کشور ترکیه برای حضور در امتحانات دانشگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.

starting test

امتحانات ورودی YOS دانشگاه های ترکیه از نظر سختی سوالات آزمون مانند کنکور ایران نیست و راحت‌تر است ولی نه اینکه خیلی آسان که هر داوطلبی در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه‌ها قبول شود.

آزمون یوس را هر دانشگاهی بطور مجزا برقرار می‌کند و زمان ثبت نام آن در بهمن و اسفند هر سال است و امتحان آن در محدودۀ زمانی اردیبهشت ماه تا تیرماه انجام می‌شود. نتایج آزمون هم دو هفته پس از برگزاری آزمون در سایت دانشگاه مربوطه اعلام می‌شود.
بعضی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه و تعدادی دانشگاه‌های خصوصی، آزمون یوس را برای ایرانی‌ها در تهران و تبریز برگزار می‌کنند ولی بیشتر دانشگاه‌های معتبر ترکیه این آزمون را در خود ترکیه بخصوص شهر آنکارا و استانبول انجام می‌دهند.

البته همۀ دانشگاه‌ها، امتحان ورودی یوس را انجام نمی‌دهند و تعدادی از آنها، قبول شدگان در امتحان یوس از دانشگاه‌های دیگر را پذیرش می‌کنند.
مدرک قبولی در آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه تا یک سال معتبر است و محدودیتی هم برای ثبت نام و امتحان مجدد داوطلبانی که در امتحان یوس مردود شده‌اند وجود ندارد و شرایط سنی هم مطرح نیست.

دروس تحصیلی و نمرۀ قبولی در امتحانات ورودی یوس

امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه شامل دو بخش است: 1- سوالات هوش و ریاضی که از مباحث ریاضیات عمومی، هندسه و مثلثات و غیره است. تعداد سوالات این قسمت، 80 تا 100 سوال است که در محدودۀ زمانی 100 تا 120 دقیقه برگزار می‌گردد. 2- سوالات سنجش سطح زبان که ترکی استانبولی است.

معمولاً سوالات آزمون اول؛ 45 سوال IQ و  35 سوال هم مربوط به دروس ریاضی است. بعضی از دانشگاه‌های ترکیه در طراحی سوالات، متغیر عمل می‌کنند بطوریکه تعدادی از این دانشگاه‌ها برای آزمون یوس سوالات IQ را ندارند و از طرف دیگر ممکن است سوالات سخت‌تری برای امتحان داشته باشند.

testing

آزمون اول امتحان یوس را هر دانشگاهی در ترکیه برگزار می‌کند که داوطلب پس از دریافت نمرۀ حد نصاب و قبولی، برای ورود به دانشگاه آماده می‌شود.

در آزمون دوم امتحان یوس، “آزمون مهارت زبان ترکی”، زبان ترکی استانبولی، امتحان گرفته می‌شود که حدود 60 دقیقه طول می‌کشد و داوطلبان پس از قبولی در هر دو آزمون وارد دانشگاه می‌شوند و اگر در زبان ترکی مردود شوند پس از شش ماه آموزش و قبولی در آزمون نهایی برای دانشگاه مربوطه انتخاب و مشغول به تحصیل می‌شوند.

سطح آزمون یوس برای خیلی از دانشگاه‌های ترکیه به هم نزدیک است و برای زبان، در انگلیسی، تسلط و مهارت باید در حد آیلتس و تافل و در زبان ترکی هم، در حد مدرک تومر کفایت می‌کند.
نمرۀ اخذ شده برای زبان جهت امتحانات ورودی دانشگاه‌های ترکیه متفاوت است و این نمره برای زبان ترکی، C1 است. و این به غیر از نمرۀ قبولی مورد نیاز در هر رشتۀ تحصیلی است که هر داوطلبی کسب می‌کند.

مدارک ثبت نام برای شرکت در آزمون یوس دانشگاه‌های ترکیه

  • پر کردن فرم ثبت نام با آپلود عکس شخصی
  • رونوشتی از پاسپورت
  • رسید پرداخت هزینۀ ثبت نام

این مدارک به دانشگاه مربوطه ارسال می‌شود تا شما را در آزمون YOS شرکت دهند. یعنی تمامی افرادی که در خارج از کشور ترکیه می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته شوند باید در این آزمون شرکت کنند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که برخی از دانشگاه‌ها مانند حاجت تپه آزمون مخصوص به خود را داشته و شما نمی‌توانید با اتکا به آزمون YOS در آن‌ها پذیرش شوید. باز هم لازم است کمی درباره شرایط و وضعیت ثبت‌نام و آزمون‌های ورودی این دانشگاه‌ها اطلاعاتی کسب کنیم تا بتوانیم راحت‌تر و بدون مشکل در آن‌ها پذیرش شویم و طبق قوانین آن‌ها رفتار کنیم. حتما در مقالات بعدی درباره هر دانشگاه بصورت مجزا صحبت خواهیم کرد.

5/5 - (1 امتیاز)