دانشگاه بغازیچی ترکیه : اولین دانشگاه آمریکایی با نام کالج رابرت که در خارج از امریکا در کشور ترکیه، قسمت شرقی استانبول در تپه های ببک(Bebek) سال 1863 تأسیس شد و به اسم دانشگاه بغازچی ترکیه (Boğaziçi University) یا دانشگاه سبز هم شناخته می شود. این دانشگاه دولتی و پژوهش محور است و دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند می توانند در شرکت ها و موسسات خارجی استخدام شوند.

دانشگاه بغازچی ترکیه

این دانشگاه در 10 سپتامبر سال 1971 به نام دانشگاه بغازچی ترکیه به رسمیت شناخته شد، با آنکه عمر این دانشگاه در کشور ترکیه قدمت طولانی ندارد سابقۀ ارزشمند علمی آموزشی کالج امریکایی رابرت آن را معروف کرده است. هدف و مأموریت اصلی این دانشگاه برتری علمی در سطح ملی، جهانی و پرورش استعداد های برتر دانشگاهی است.

رشته های فنی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی چون مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، فناوری و اطلاعات، علوم کامپیوتر، حقوق، اقتصاد، علوم ارتباطات، علوم سیاسی، مدیریت، ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و زمین شناسی در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

علاقه مندان زیادی از کشور های دیگر به علت کیفیت آموزش عالی دانشگاه بغازچی در رشته های تحصیلی فوق به  سمت آن می آیند و سیستم آموزشی دانشگاه مطابق با روش آموزشی دانشگاههای امریکا است. حدود 10،000  دانشجو در این دانشگاه در رشته های مختلف تحصیلی درس می خوانند و 919 استاد عضو هیئت علمی هم مشغول به کارند، در واقع نسبت استاد به دانشجو 1 به 10 است.

ویدیو معرفی

این دانشگاه در سطح ملی از دانشگاههای برتر ترکیه است و رتبه اول را به خود اختصاص داده  و در سطح جهانی طبق رده بندی موسسات QS ،Times و U.S.News  در رتبه های 230 تا 400 در سال 2018 قرار دارد.

دانشگاه  مطابق با قوانین Erasmus و Mevlana با امریکا و کشورهای اروپایی تبادل دانشجو دارد که این کار برای تسهیل در تحصیل دانشجویان در کشورهای دیگر است. دانشجویانی که موفق به دریافت فارغ التحصیلی لیسانس با درجات عالی از این دانشگاه شوند می توانند بورسیه تحصیلی دانشگاههای امریکا چون هاروارد، ام آی تی، پرینستون و… در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را بگیرند.

دانشکده ها، مدارس و موسسات علمی

دانشگاه بغازیچی ترکیه از چهار دانشکده و دو مدرسه جهت دوره لیسانس و شش موسسۀ علمی برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتر است.

  • دانشکده مهندسی :رشته های مهندسی مکانیک، کامپیوتر، برق، الکترونیک، صنایع، عمران، شیمی، ماشین آلات
  • دانشگده اقتصاد و علوم اداری:اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • دانشکده علوم پایه و ادبیات:فلسفه، فیزیک، زبان و ادبیات انگلیسی، شیمی، ریاضیات، زیست‌شناسی مولکولیو ژنتیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، زبان و ادبیات ترکی، مطالعات رسانه های اجتماعی
  • دانشکده تربیت معلم:دبیری رشته‌های رایانه و فناوری‌های آموزشی، علوم پایه، فیزیک، ریاضیات دوره ابتدایی، زبان انگلیسی، شیمی، ریاضیات پیش دبستانی، مشاوره و راهنمایی
  • مدرسه زبان های خارجی :مترجمی انگلیسی
  • مدرسه علوم کاربردی:مدیریت گردشگری، بازرگانی بین‌الملل، سیستم‌های انفورماتیک مدیریت

رشته‌ های پرطرفدار دانشگاه بغازیچی:

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی الکترونیک برق
  • مهندسی صنایع
  • حقوق
  • اقتصاد
  • مهندسی عمران
  • کسب و کار
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی مکانیک
  • زیست شناسی مولکولی و ژنتیک
  • روانشناسی
  • علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
  • جامعه‌شناسی
  • تجارت بین‌المللی

این دانشگاه از دانشجویان برحسب رشته های تحصیلی شهریه دریافت می کند و اگر دانشجویی در دوره تحصیلی ممتاز شناخته شود از تخفیفات و بورس تحصیلی دانشگاه هم برخوردار می شود.

مقطع کارشناسی؛

  • هزینۀ تحصیلی سالیانه دانشجو در دانشکده ادبیات و علوم پایه:1282 لیر
  • هزینۀ تحصیلی سالیانه دانشجو دردانشکده اقتصاد:1155 لیر
  • هزینۀ تحصیلی دانشجو در دانشکده فنی مهندسی :1530 لیر

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا؛

و هزینه تحصیلی دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا سالیانه، 760 لیر است. البته این دانشگاه یک دفتر بورس دارد که تا حال توانسته با پیگیری و کمک افراد و مؤسسات بورس دهنده برای تعدادی از دانشجویان بورس تحصیلی تهیه کند بطوریکه هم اکنون بنیاد دانشگاه به 200 دانشجو بورس می دهد.

برای دوره های لیسانس قبولی در آزمون  SAT و برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا قبولی در آزمون Gre نیاز است.
آزمون SAT شامل ریاضیات و قرائت است که دریافت نمره بالای 1000 برای قبولی داوطلب ضروری است و برای زبان انگلیسی هم نمره تافل 79 و آیلتس 6.5 از شرایط پیش نیاز ورود به دانشگاه است.
چون تدریس در این دانشگاه به انگلیسی است افرادی که مسلط به این زبان نیستند و مدارک مهارتی را ندارند ملزمند یک دوره تکمیلی آمادگی را در مرکز آموزش زبان این دانشگاه بگذرانند.

در مرحله اول برای پذیرش تحصیلی دانشگاه بغازیچی ترکیه، شامل پر کردن فرم در خواست، اسکن مدرک دیپلم و دانشگاهی، تهیه ریزنمرات، قبولی در آزمون YGS-LYS، قبولی در آزمون SAT، مدرک مهارت زبانی تافل و یا آیلتس و رسید پرداخت هزینه است.

در مرحله دوم برای ویزای تحصیلی جهت اقامت در ترکیه، اصل پاسپورت معتبر و کپی صفحات آن ،فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه، دو قطعه عکس 4×3، اصل و کپی نامه پذیرش دانشگاه، بیمه سلامت، مدرک تمکن مالی و گواهی عدم سوء پیشینه نیاز است. که ارسال همه مدارک مورد نیاز به صورت الکترونیکی از طریق سایت دانشگاه انجام می شود.
در پایان، مدرک تحصیلی این دانشگاه توسط آموزش عالی ایران به رسمیت شناخته می شود.

دانشگاه بغازیچی ترکیه دارای امکانات کتابخانه، رصدخانه، مؤسسات علمی و تحقیقاتی، مرکز بهداشت، آزمایشگاههای مدرن، خوابگاه دانشجویی، امکانات ورزشی و… است.

کتابخانه دانشگاه در سال 1863 با 2،000 قفسه کتاب اهدایی از طرف  مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد شروع به کار کرد و بالای 300،000 کتاب به زبان های مختلف دارد و علاوه بر کتاب از نشریات دوره ای ، CD ،فیلم و… هم برخوردار است و حتی کتاب هایی به خط بریل برای استفاده دانشجویان نابینا هم در آن وجود دارد.

دانشگاه بغازچی ترکیه

دانشجویان با استفاده از کامپیوترهای موجود در کتابخانه می توانند به جستجو و تحقیق موضوعات مورد علاقه خود بپردازند. دانشگاه در تپه های دیدنی و زیبای ببک (Bebak) هفت خوابگاه دانشجویی با ظرفیت 2500 نفر ساخته و آپارتمان های لوکسی هم برای اسکان 486 دانشجو ایجاد کرده است.یک سالن غذاخوری بزرگ به همراه 4 بوفه در مجتمع دانشگاه وجود دارد که نهار و شام در آنها سرو می شود.

دانشگاه امکانات زیادی برای انواع ورزش ها چون فوتبال امریکایی، بدمینتون، دوچرخه سواری، آیروبیک، پرورش اندام، شمشیربازی، قایق سواری، شنا، واترپلو و…برای دانشجویان فراهم کرده است. دانشجویان در 30 باشگاه فرهنگی دانشگاه در امور عکاسی، ادبیات، فیلم، رادیو، شطرنج، موسیقی ترک و…فعالیت می کنند.