همان‌طور که در مقالات پیشین صحبت کردیم ترکیه دارای بُرد تخصصی خوبی است و دانشگاه‌های آن معتبرند. دانشگاه‌های معروف و دولتی ترکیه که از شهرت و اعتبار بین المللی خوبی برخوردارند، بیشتر در شهرهایی وجود دارند که مناظر طبیعی و آثار تاریخی، آنها را به یک شهر توریستی و مهاجرپذیر هم تبدیل کرده است. یعنی از نظر سکونت در جایی زندگی می‌کنید که آب و هوا و موقعیت خوبی داشته و در همان‌جا به تحصیل نیز مشغول می‌شوید. در این مقاله تصمیم داریم بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه را بررسی کنیم تا شما نیز بهتر تصمیم‌گیری کنید.

بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه

شاید این سوال پیش بیاید که مگر شهری که قرار است در آن تحصیل کنیم مهم است؟ بله! خیلی مهم است. شما قرار است چند سال از عمر خود را در یک مکانی زندگی کنید که از نظر موقعیت و امنیت جایگاه خوبی داشته باشد. پس حتما بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه را شناسایی کنید.

آنکارا پایتخت کشور ترکیه

بهترین شهرهای تحصیل در ترکیهدومین شهر پر جمعیت، شلوغ و پر جنب و جوش است که مقبره آتاترک و آثار به جا مانده از وی را در این شهر مشاهده می‌کنید. حضور زیاد دانشجویان در این شهر به روشنی مشهود است. البته این شهر به آتاترک نیز مشهور است که در امتیاز جهانی یکی از بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه در نظر گرفته شده است. آنکارا یک شهر سرسبز و مملو از فضای مدرن است که یک نماد مستقل و غربی را در معرض عموم قرار می‌دهد. دانشگاه‌های شناخته شده‌ای در شهر آنکارا قرار دارند که به شرح زیر با خلاصه‌ای درباره آن‌ها بیان می‌شود:

دانشگاه آنکارا(Ankara University)

دانشگاه دولتی آنکارا یکی از ده دانشگاه برتر ترکیه است که در سال 1925 تاسیس شد. رشتۀ حقوق اولین رشتۀ تحصیلی این دانشگاه بود که در آن تدریس می‌شده و با رشد و توسعۀ دانشگاه، رشته‌های تحصیلی زیادی در آن ایجاد شد. حالا این دانشگاه از 15 دانشکده، 31 موسسۀ پژوهشی و کتابخانۀ بزرگ الکترونیکی تشکیل شده است. کتابخانۀ آن به روش اینترنتی در خدمت دانشجویان است. در ضمن تدریس در این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی انجام می‌شود.

حتما بخوانید:

دانشگاه بیلکنت(Bilkent University)

این دانشگاه خصوصی هم در آنکارا واقع است و در سال 1984 تأسیس شده و از دانشگاه‌های برتر ترکیه بوده که زبان انگلیسی هم در آن تدریس می‌شود. بیلکنت به معنی “شهر یادگیری و علم ” است. 13000 دانشجو در این دانشگاه درس می‌خوانند که بیشتر آن‌ها خارجی هستند و در سال 2019 در رتبۀ  14 EECA قرار دارد.

دانشگاه فنی خاورمیانه(Middle East Tecnikal University)

این دانشگاه دولتی در آنکارا واقع است و 53 سال قدمت دارد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مهندسی و علوم پایه دانشجو می‌پذیرد. زبان تدریس در این دانشگاه،  انگلیسی است و فقط در رشته زبان ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب، به زبان ترکی  تدریس می‌گردد و بیشتر هزینه‌های تحقیقاتی دولت صرف این دانشگاه معتبر می‌شود.

پذیرش در این دانشگاه به سختی انجام شده بطوریکه از هر یک میلیون نفر 5 % در آن پذیرفته می‌شوند چون این دانشگاه به دانشجویان بورسیۀ تحصیلی می‌دهد. 31000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 1500 دانشجوی خارجی در آن درس می‌خوانند و این دانشگاه دارای 41 رشتۀ کارشناسی و 143 رشتۀ تحصیلات تکمیلی است و رتبۀ هشتم EECA اروپا را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه دولتی حاجت تپه(Hacettepe University)

از دانشگاه‌های معروف ترکیه که در شهر آنکارا واقع است و در رشته‌های پزشکی شهرت دارد البته به غیر از رشته پزشکی رشته‌های مهندسی، هنری و… هم در آن تدریس می‌شود. این دانشگاه رتبۀ 751 را در بین دانشگاه‌های برتر جهان دارد. دانشگاه‌های مذکور در آنکارا از دانشگاه‌های معروف و معتبر کشور ترکیه هستند که تحصیل در آنها برای دانشجویان خارجی مناسب است.
البته شهر آنکارا به عنوان یکی از بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه، قابلیت‌های زیادی در زمینۀ تجارت و سرمایه گذاری دارد و اشتغال خوبی را برای علاقه مندان و کارجویان چون دانشجویان مهاجر برای کسب درآمد فراهم می‌کند.

استانبول، پر جمعیت‌ترین شهر ترکیه

 اولین شهر پر جمعیت ترکیه است که گذرگاه آسیا به اروپاست. این شهر با امکانات خوب اقتصادی و تفریحی که دارد، حضور مهاجران در آن ملموس است. در استانبول مردم زیادی با آداب و رسوم و فرهنگ‌های متفاوت دیده می‌شود که به چهرۀ شهر گونۀ متفاوتی داده است. استانبول هم یک منطقۀ مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغال است که صنعت‌گران و بازرگانان زیادی در آن به تولید محصول و خدمات و مبادلات تجاری مشغولند. از طرفی جزء بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه به شمار می‌رود. از دانشگاههای معروف این شهر به ترتیب زیر است:

بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه

دانشگاه دولتی استانبول(Istanbul University)

که بعد از فتح قسطنطنیه در سال 1453 تاسیس شد و در قدیم به آن دارالفنون هم می‌گفتند که بیشتر دانشجویان، این دانشگاه را برای تحصیلات تکمیلی انتخاب می کنند.

دانشگاه غیر دولتی کوچ (Koc University)

موسس این دانشگاه “کوچ” است و رشته های تحصیلی مهندسی، اقتصاد، علوم پایه و بهداشت و پزشکی در آن به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شود. و دانشجویان این دانشگاه را برای بورسیۀ تحصیلی انتخاب می‌کنند. این دانشگاه 5500 دانشجو دارد که 460 نفر آن از دانشجویان خارجی هستند و رتبۀ 401 را در سال 2018 در بین دانشگاه‌های برتر جهان دارد.

دانشگاه بغازچی (Bogazci University)

در سال 1864 در استانبول تاسیس شد و نام قبلی آن “کالج رابرت” بود که اولین دانشگاه امریکایی است که در ترکیه افتتاح شد. رشته‌های تحصیلی مهندسی، علوم پایه، اقتصاد، هنر و علوم انسانی به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه‌های مذکور در استانبول هم از دانشگاه‌های شناخته شده و معتبر کشور ترکیه هستند که دانشجویان زیادی را از کشورهای مختلف دنیا به خود جذب کرده است.

شهر توریستی و تفریحی آنتالیا

این شهر در کنار دریای مدیترانه واقع است و جاذبۀ توریسی زیادی دارد و گردشگران زیادی از خیلی جاهای دنیا برای تفریح و خوش گذرانی به آنجا می‌روند. آنتالیا نیز در رتبه جهانی جزء بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه قرار دارد. از دانشگاههای خوب این شهر توریستی:

antaliya

دانشگاه آک دنیز

یک دانشگاه خصوصی است که رشته‌های تحصیلی، اقتصاد، علوم پایه، مهندسی و ارتباطات در آن به زبان ترکی تدریس می‌شود.این دانشگاه یکی از مراکز پژوهشی آنتالیا است و به عنوان یک مرکز تحقیقاتی غرب مدیترانه به حساب می‌آید.

شهر ازمیر ترکیه

Izmir در کنار دریای اژه واقع شده و دارای رشد اقتصادی خیلی خوب و جاذبه‌های زیادی چون ویرانه‌های رومی پامپی است. این شهر ارزان‌تر از شهرهای آنکارا و استانبول است.
این شهر دارای مترو بوده که باعث می‌شود هزینه‌های رفت و آمد تقلیل پیدا کند و خرید و فروش زمین در این شهر خیلی مرسوم است و یک آب و هوای چهار فصل دارد. این شهر مردمانی مهمان پرست و خونگرم دارد که از مهاجرین به گرمی پذیرایی می‌کنند. با این تفاسیر می‌توانید جزء بهترین شهرهای تحصیل در ترکیه باشد. از دانشگاههای معروف شهر ازمیر:

دانشگاه اژه ترکیه

eZheاین دانشگاه در سال 1955 تاسیس شده و در زمینۀ رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی، ورزشی و هنری فعالیت می‌کند و از دانشگاه‌های معروف ترکیه است که در ازمیر واقع شده است.

دانشگاه‌های زیادی در ترکیه وجود دارند که معروف‌ترین آنها در شهرهای آنکارا، استانبول، آنتالیا و ازمیر واقع شده‌اند که برای زندگی دانشجویی مناسب هستند. حال انتخاب با شماست!

برای بررسی بیشتر شرایط و تحصیل در ترکیه با مشاوران موسسه تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (5 امتیاز)