هر اقدامی در نوع خودش مزایا و معایبی دارد که لازم است هر شخصی قبل از انجام آن حتما درباره این مسائل اطلاعاتی دقیق داشته باشد. امروز هم می‌خواهیم درباره مزایا و معایب تحصیل در ترکیه بدانیم تا افرادی که قصد تحصیل در آنجا را دارند به راحتی بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

[lwptoc]

معایب تحصیل در کشور ترکیه

در خیلی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه زبان تدریس ترکی است و این یک محدودیت برای تحصیل خیلی از دانشجویان خارجی است و الزام مهارت و یادگیری زبان ترکی در این دانشگاه‌ها یک ضرورت است و حدود یک سال تحصیلی، وقت تحصیلی دانشجو را می گیرد. البته خیلی از دانشگاه‌های به جز ترکیه به زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه تدریس می کنند ولی بیشتر آنها خصوصی هستند و هزینۀ تحصیلی  در آنها خیلی سنگین و حدود 10 برابر دانشگاه‌های دولتی ترکیه است.

uni turkish

هزینۀ حمل و نقل در ترکیه هم به نسبت ایران بالاتر است با وجود اینکه برای دانشجو تا 50% تخفیف در نظر می‌گیرند بازهم گران است. محدودیت وجود خوابگاه‌ها هم در دانشگاه‌های ترکیه باعث می‌شود که اجاره منزل در بیرون هزینۀ زیادی را به دانشجو تحمیل کند.

با وجود اینکه ایرانی ها برای مسافرت به ترکیه نیاز به ویزا ندارند و با قبولی در دانشگاه‌های ترکیه، اقامت تحصیلی دریافت می کنند این محدودیت و مانع بزرگ را دارند که نمی توانند در حین تحصیل در ترکیه اشتغال قانونی داشته باشند تا بخشی از هزینه های تحصیلی را تأمین کنند.

البته انجام کارهای پروژه ای و پژوهشی در داخل دانشگاه ها و پارک های فناوری امکان پذیر است که شاید درآمد حاصل از آن خیلی جبران هزینه های تحصیلی را نکند.

حتما بخوانید:

مزایای تحصیل در ترکیه

ما در این مقاله سعی کردیم بصورت کامل و مشخص مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در ترکیه را برایتان روشن کنیم. شما نیز با مطالعه آن به نتایج خوبی خواهید رسید.

موقعیت جغرافیایی، دینی و فرهنگی کشور ترکیه

ترکیه یک کشوراروپایی آسیایی است که از سه طرف به سه قارۀ آسیا، اروپا و افریقا راه دارد. آب و هوای معتدل، مکان های دیدنی و زیبا و مراکز علمی خوبی داشته و این فرصتی است که باعث می‌شود ارتباط خوبی از نظر دانشگاهی، صنعتی و گردشگری با دیگر ممالک دنیا داشته باشد.

این کشور در همسایگی کشورمان، ایران قرار دارد

این خود یک مزیت برای مهاجرت تحصیلی و گردشگری برای علاقه مندان ایرانی است. روزگاری این کشور برای ایرانی ها خیلی ارزان بوده و امروزه با تنزل ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار شرایط سابق را ندارد ولی بازهم به نسبت دیگر کشورهای توسعه یافته جهان، مقرون به صرفه‌تر است.

دین اکثریت مردم این کشور اسلام است و با توجه به مناظر طبیعی و سابقۀ دیرینۀ خود از دوران عثمانی از تمدن و آثار فرهنگی و باستانی غنی برخوردار و گردشگران زیادی را از جاهای مختلف دنیا جذب می کند. جمعیت این کشور حدود 80،000،000 نفر است و مردم آن مهربان و مهمان نواز برای همدیگر و گردشگران خارجی هستند.

turkish

وجود دریا و کوه‌های ترکیه، سفرهای تفریحی خوبی را در تابستان‌ها برای ورزش های آبی و اسکی روی یخ در زمستان ها برای گردشگران فراهم می کند. از شهرهای معروف ترکیه؛ آنکارا ، استانبول و آنتالیا  است. درباره استانبول اینگونه می گویند: شهری است که از خشک شدن کف اقیانوس سر بر آورده و این شهر از مراکز علمی و دانشگاهی، فرهنگی و تفریحی خوبی برخوردار است.

مزیت‌های علمی کشور ترکیه

کشور ترکیه دانشگاه‌هایی مانند حاجت تپه(Hacettepe University)، آنکارا، استانبول، بغازچی، آتاتورک، کوچ و یدی تپه دارد که ارتباط علمی خیلی خوبی با دانشگاه‌های معتبر جهان چون هاروارد، ام. آی.تی امریکا و دیگر دانشگاه‌های معروف اروپایی و آسیایی دارند بطوری که تحصیل در این دانشگاه‌ها از اعتبار جهانی برخوردار است. این دانشگاه‌ها مورد تایید آموزش عالی و وزارت بهداشت ایران هم هستند.

turkey uni

حتی اگر دانشجویی در این دانشگاه‌ها در ترم های اول و ذوم نمرات خوبی را کسب کند می تواند مطابق با قوانین علمی و ارتباطی آراسموس به دانشگاه‌های معروف امریکایی، اروپایی، روسیه و چینی منتقل شود و ادامۀ تحصیل بدهد. در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ترکیه این خود یک مزیت فوق‌العاده است.

هزینه تحصیل در ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه مانند دانشگاه‌های مذکور در فوق از نظر هزینه به صرفه تر هستند و این دانشگاه‌ها برای دانشجویان ممتاز بورسیه تحصیلی ترکیه هم می دهند که شامل دادن تخفیف و رایگان شدن هزینۀ شهریۀ ترم و خوابگاه و در نظر گرفتن دیگر تسهیلات چون بیمۀ دانشجویی ، هزینۀ حمل و نقل و خدمات درمانی برای دانشجویان است. اما یکی از معایب آن برای ایرانی‌ها هزینه بالاییست که باید پرداخت کنند. البته که این مشکل به ارزش پول ایران برمی‌گردد و کمی مشکل‌ساز شده است.

مکان‌های علمی

پارک های فناوری زیادی در کشور ترکیه وجود دارند که دانشجویان دانشگاه‌ها در این پارک ها به تحقیق و فعالیت‌های پروژه‌ای می‌پردازند که یک منفعت دو طرفه برای دانشجو و جامعۀ علمی و صنعتی ترکیه دارد. با امکانات خوبی که در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد، دانشجو پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازار کار جهانی می‌شود.

دانشگاه حاجت تپه(Hacettepe University) از دانشگاه‌های درجه یک ترکیه در رشته های پزشکی است که در آنکارا واقع است و دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف دنیا در آن به تحصیل می پردازند و به علت همجوار بودن کشور ترکیه با ایران برای داوطلب های ایرانی خیلی مناسب است. در موقعیت فعلی اقتصادی، شرایط زندگی در ترکیه هم تقریباً مانند ایران است.

شرایط پذیرش در دانشگاه

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه از طریق آزمون یوس(YOS) است که هر دانشگاهی در ترکیه بطور اختصاصی برگزار می کند و حد نصاب قبولی در آزمون یوس حدود 50% تا 75% نمرۀ کل است. زبان آموزش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بیشتر ترکی استانبولی است و تسلط و مهارت در آن الزامی است.

آزمون یوس(YOS) شامل دو مرحلۀ امتحانی است مرحلۀ اول مربوط به آزمون ریاضی و هوش است و مرحله دوم هم مربوط به زبان ترکی و برای بعضی از دانشگاهها زبان انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی است و اگر کسی در آزمون اول قبول شود ولی در آزمون زبان ترکی مردود شود ملزم به گذراندن یک دورۀ آموزشی زبان یک ساله در دانشگاه مربوطه است. نمی‌توان گفت در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ترکیه، یک عیب به حساب می‌آید ولی دشواری‌های خاص خود را نیز دارد.

هر کسی می تواند بر حسب علاقه در آزمون یوس YOS پانزده تا بیست دانشگاه ترکیه ثبت نام کند که نیاز است به مدت یک ماه در کشور ترکیه اقامت داشته باشد تا در امتحانات یوس هر دانشگاهی شرکت کند. قابل ذکر است که با توجه به بالا بودن سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان ایرانی، قبولی در آزمون های پذیرش دانشگاه‌های ترکیه برای ایرانی‌ها خیلی راحت است.

وضعیت رشته‌های پزشکی در ترکیه

خوشبختانه رشته های پزشکی به خصوص دندانپزشکی در ترکیه با زبان انگلیسی تدریس می شود ولی در ترکیه مهاجرین زیادی از کشورهای همسایه برای درمان به مراکز پزشکی مراجعه می کنند که مهارت در زبان های ترکی و عربی می تواند به پزشکان برای ارتباط با بیماران کمک زیادی بکند.

البته دانشگاههای ترکیه چون دانشگاههای فنی آنکارا و فنی استانبول از دانشگاه‌های فنی و مهندسی شناخته شدۀ ترکیه هستند که رشته های علوم پایه و علوم انسانی هم در آنها تدریس می شوند.

در پایان ،با  وجود همه محدودیت های زبان و هزینه های تحصیلی و اقامت در کشور ترکیه باز هم این کشور برای تحصیل علاقه مندان ایرانی مناسب تر است.

4.2/5 - (4 امتیاز)