آزمون یوس YOS چیست؟ یوس YÖS به معنی آزمون ورودی دانشجویان خارجی (Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı) جهت ورود به دانشگاههای ترکیه است. این امتحان به دانشجویان این امکان را می دهد تا موضوعاتی مانند پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و رشته های دیگر در مقطع لیسانس را در ترکیه تحصیل کنند. لیست رشته های تحصیلی که با آزمون یوس می توانید تحصیل کنید در وبسایت هر دانشگاه توضیح داده شده است.

شایان ذکر است شرط ورود به رشته های پر طرفدار در همه دانشگاههای دولتی کسب نمره بالا در آزمون یوس می باشد. اما چنانچه قصد تحصیل در دانشگاههای خصوصی را دارید، بهتر است بدانید که تعداد بسیار کمی از دانشگاههای خصوصی آزمون ورودی دارند و اغلب بر اساس پرونده تحصیلی شما در دوران دبیرستان پذیرش می کنند. شما با داشتن کارنامه آزمون یوس می توانید هم برای دانشگاههای دولتی و هم برای دانشگاههای خصوصی اپلای کنید.

اگر شما به عنوان دانشجوی بین الملل، علاقمند به تحصیل در ترکیه هستید، باید در آزمون یوس نمره بالایی را کسب نمایید. کشور ترکیه ظرفیتها و فرصتهایی ویژه دانشجویان بین المللی ارائه می کند تا یک زندگی دانشجویی را در ترکیه تجربه نمایید. هرساله دهها هزار نفر از کشورهای مختلف جهت ورود به دانشگاههای ترکیه در این آزمون شرکت می کنند.

براساس اعلام آموزش عالی ترکیه، در امتحانات سالهای 2017 به بعد هرساله حداقل 40 هزار نفر در این آزمونها شرکت کردند. در دو سال گذشته، تعداد دانشجویان خارجی در ترکیه دو برابر افزایش یافته است. طی سال های 2020 و 2023 ، تعداد 100000 دانش آموز شرکت کننده در این آزمون پیش بینی می شود.

چه کسانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند؟

اگر شما دانشجوی بین الملل هستید و در مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده اید، و یا مدرکی معادل دیپلم دارید، می توانید در آزمون یوس ثبت نام کنید. علاوه بر آن، شما باید شرایط ثبت نام را كه توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تعیین می شود، داشته باشید. در ترکیه، هر مؤسسه و دانشگاه شرایط و اولویتهای متفاوتی برای پذیرش دانشجویان بین المللی دارد. بنابراین، ابتدا باید لیستی از دانشگاههای مورد نظرتان و همچنین شرایط آن دانشگاه یا انستیتوی مورد نظر خود را تهیه کنید.

نکته بسیار مهمی که در خصوص آزمون یوس مطرح است اینکه سوالات این آزمون تا سال 2010 بصورت ملی و توسط سازمان سنجش آموزش عالی ترکیه تدوین می شد ولی از آن تاریخ به بعد هر دانشگاه بصورت مستقل سوالات را طراحی کرده و خودشان آزمون را برگزار می کنند. نتایج آزمونها هم توسط خود دانشگاهها اعلام می شد. طبق بخشنامه های جدید و به احتمال زیاد این آمون از سال ۲۰۲۳ نیز به روال سابق و بصورت ملی برگزار خواهد شد. تغییرات احتمالی این آزمون در این سایت بروزرسانی خواهد شد.

حتما بخوانید:

تعداد سوالات و منابع آزمون یوس YOS چیست؟

این ازمون از سه درس اساسي ریاضی و هوش و هندسه بوده و از دو بخش اساسی تشکیل شده است. بخش اول: “آزمون مهارتهای یادگیری اساسی” است که هدف از این بخش ارزیابی استدلال انتزاعی دانشجو می باشد. سوالات این بخش وابستگی کمتری به زبان دارند و توضیحات به زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شود. در بیشتر موارد، آزمون YOS از 80 سؤال تشکیل شده است. 45 سؤال در امتحان سؤالات به اصطلاح ضریب هوشی (سؤالات مربوط به توانایی عمومی و سوالات هوش IQ) است. 35 سوال باقی مانده از ریاضیات و هندسه است. 5 سوال هندسه و 30 سوال ریاضی.

مباحث ریاضیاتی را که در امتحان YÖS مطرح می شوند سوالات ریاضیات پایه دهم تا دوازدهم در دبیرستان می باشند. مدت زمانی که برای این آزمون در نظر گرفته می شود اغلب 90 دقیقه می باشد. بخش دوم: “آزمون مهارت زبان ترکی” که درک متقاضی از زبان ترکی نوشتاری را ارزیابی می کند. آزمون زبان ترکی 60 دقیقه طول می کشد. البته این آزمون در بعضی از دانشگاهها برگزار می شود و فقط برای سنجش امکان حضور داوطلب پذیرفته شده در دورهای تحصیلی به زبان ترکی استفاده می شود. شما امکان ارائه دیپلم تومر قبل از تشکیل کلاسهای دانشگاه و عدم شرکت در آزمون زبان ترکی دانشگاه را دارید.

رشته های مورد علاقه متقاضیان تحصیل در ترکیه:

پزشکی             دندانپزشکی                 داروسازی

حقوق               مدیریت                        روانشناسی

معماری             دامپزشکی                   هنر و موسیقی

what is yos

متقاضیان شرکت کننده در آزمون YÖS از کدام کشورها هستند؟

دانش آموزان از سراسر جهان در آزمون YÖS شرکت می کنند. بیشتر دانشجویان از آذربایجان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، سوریه، آلمان، بلغارستان، افغانستان، قرقیزستان، آفریقا، تانزانیا، کنیا، مصر و تونس هستند.

زبان آزمون یوس YOS چیست؟

زبان آزمون یوس YOS (آزمون ویژه دانشجویان بین المللی) به زبان ترکی و انگلیسی است. البته برخی از دانشگاههای به زبانهای عربی و بعضا فارسی هم این آزمون را برگزار می کنند.

آیا آزمون یوس آزمونی دشوار است؟

شما نمی توانید مستقیماً قضاوت کنید که آیا امتحان YÖS دشوار است یا خیر. این می تواند در دانش آموزان مختلف متفاوت باشد. می توانید به سؤالات آزمون YÖS سالهای گذشته نگاه کنید و به سؤالات پاسخ دهید. اگر سوالات برایتان سخت نبودند، مشکلی نیست! موسسه آباد مهاجر دانش، حدود 10 سال است که در پذیرش دانشگاههای ترکیه و همچنین آزمون YÖS تخصص دارد. پیشنهاد ما به شما مشاوره رایگان با مشاوران موسسه خواهد بود.

چگونه خود را برای آزمون آماده کنیم؟

در خصوص آمادگی آزمون، بهترین پیشنهاد ما به شما حضور در کلاسهای آمادگی این آزمون می باشد که هم در تهران و  هم در کالجهای معتبر ترکیه برگزار می شود. ضمنا اگر امکان حضور در این دوره ها را ندارید و همچنین در دوران دبیرستان پایه ریاضی خوبی داشتید، می توانید منابع آزمون را تهیه کنید و ضمن مطالعه دروس، نمونه سوالات سنوات قبل را حل نمایید.

اگر می خواهید زبان ترکی استانبولی خود را به طور صحیح برای امتحان آماده کنید، می توانید فیلم های ترکی را تماشا کنید تا درمورد زندگی روزمره و زبان ترکی ایده ای داشته باشید. غیر از این، شما می توانید یک فرهنگ لغت ترکی داشته باشید که هر روز مرتباً آن را بخوانید و خود را با عبارات و کلمات موجود در زبان ترکی آشنا کنید.

تاثیر معدل دیپلم دبیرستان بر آزمون یوس YOS چیست؟

معدل دبیرستان هیچ تاثیری در آزمون YÖS ندارد. نمرات نهایی یک فاکتور در آزمون محسوب نمی شود. هیچ امتیاز اضافی هم به افرادی که نمره بالاتری در دبیرستان دارند اعطا نمی شود. مهم ترین تاثیر نمرات دبیرستان و معدل کل در روند پذیرش خواهد بود. در شرایط یکسان وقتی همزمان دانشجویانی با نمرات مشابه در آزمون یوس برای تحصیل در یک دانشگاهی درخواست میدهند، در عمده مواقع، دانشگاه دانش آموزی که معدل بالاتری دارد را انتخاب می کند.

برای آماده سازی آزمون از چه منابعی باید استفاده کنیم؟

شما می توانید علاوه بر تهیه منابع معتبر در خصوص آموزش مباحث آزمون، به صورت آنلاین در مورد سؤالات YOS جستجو کنید. با این نوع اطلاعات می توانید خود را برای امتحان آماده کنید. می توانید از فرهنگ لغت ترکی استفاده کنید.

(اکیدا توصیه می کنیم سرنوشت و آینده خود را به دست موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو که بصورت غیرقانونی و غیرعلمی تبلیغات کلاسهای آموزش دوره یوس و همچنین پذیرش تضمینی دانشگاههای ترکیه را می نمایند نسپارید)

مدارک لازم جهت ثبت نام آزمون های یوس دانشگاههای ترکیه:

تکمیل فرم ثبت نام موسسه

اسکن پاسپورت (صفحه اول)

اسکن عکس

کپی پاسپورت

هزینه ثبت نام

همچنین شما می توانید جهت کسب اطلاعات شرایط تحصیل در ترکیه  و انتخاب رشته های پزشکی در ترکیه، دندانپزشکی در ترکیه و یا سایر رشته های پزشکی و فنی مهندسی با مشاورین موسسه آباد مهاجر دانش تماس حاصل فرمایید.

نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون یوس مرکزی MYOS در سال 2009

نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون یوس مرکزی MYOS در سال 2010

سوالات آزمون یوس دانشگاه 19 مایس سامسون ترکیه در سال 2018

پاسخنامه سوالات آزمون یوس دانشگاه 19 مایس سامسون ترکیه در سال 2018

5/5 - (3 امتیاز)