ارزان‌ترین شهرهای ترکیه : هزینۀ زندگی در شهرهای معروف ترکیه چون استانبول، آنکارا، آنتالیا، ازمیر و آلانیا به نسبت شهرهای دیگر ترکیه گران‌تر است. شهرهای دیگری مانند قونیه، سیواس، مالاتیا، آرتوین، ماردین، ترابزون، دنیزلی، وان و ارزروم است که ارزان‌ترند و  با طبیعت زندگی ایرانی‌ها هم جور در می‌آید. از طرف دیگر شمایی که می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید حتما باید ارزان‌ترین شهرهای ترکیه را برای سکونت و تحصیل بشناسید تا بتوانید زندگی راحت و بی‌دغدغه‌ای داشته باشید.

ارزان‌ترین شهرهای ترکیه

علاوه بر شهرهای نام‌برده، شهرهای دیگری هم هستند که با طبع ایرانی‌ها خیلی مناسب نیست هرچند که هزینۀ زندگی در آنها به نسبت شهرهای فوق خیلی ارزان‌تر است.
دانشگاه‌های معروف و شناخته شده کشور ترکیه مانند دانشگاه فنی آنکارا، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه کوچ، دانشگاه قاضی، دانشگاه دولتی آتاترک، دانشگاه اژه، دانشگاه بغازچی و دانشگاه سابانچی بیشتر در شهرهای بزرگ وجود دارند.

یک دانشجوی خارجی در مرحلۀ اول به دنبال دانشگاه‌هایی است که از کیفیت علمی خوب برخوردار باشد و بعد به دنبال بورس و کاهش هزینه‌های تحصیلی و یافتن ارزان‌ترین شهرهای ترکیه است که خوشبختانه در دانشگاه‌های دولتی شهرهای مرکزی و حتی در بعضی از دانشگاه‌های نیمه دولتی و خصوصی این شهرها تا حد زیادی برای دانشجویان مهیا است.

حتما بخوانید:

مع الوصف، شهرهایی هم هستند که از نظر هزینۀ زندگی برای تحصیل دانشجویی ارزان‌تر است و چه بسا افرادی مجبورند دردانشگاه‌های این شهرها به تحصیل بپردازند. حال دربارۀ تعدادی از شهرهایی که ارزان‌تر هستند و به مذاق و طبع ایرانی‌ها هم بیشتر خوشایند است بیان می‌کنیم:

۱- شهر قونیه

ارزان‌ترین شهرهای ترکیهبه شهر مولانا معروف است که در جنوب آنکارا واقع شده و بیشتر مردم این شهر، به کشاورزی مشغولند. این شهر در زمان هخامنشیان از دست عثمانی‌ها خارج شد و به دست ایرانیان افتاد ولی بعدها توسط اسکندر رومی بازپس گرفته شد. جمعیت این شهر 2،200،000 نفر است و مساحتی در حدود 38،883 کیلومترمربع دارد. این شهر یک دانشگاه معروفی به نام “دانشگاه سلجوقیه – Selcuk” دارد که دانشجویان در رشته‌های دندانپزشکی، رایانه، ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم پایه در آن به تحصیل مشغولند. در واقع قونیه یکی از ارزان‌ترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود.

این دانشگاه در سال 1975 در قونیه ساخته شد و بالغ بر 42،000 دانشجو دارد و از جاهای مختلف به این دانشگاه کمک می‌شود و به دانشجویان بورسیۀ تحصیلی هم می‌دهند. این دانشگاه دارای 14 دانشکده، 29 مدرسه عالی، 4 انستیتو و 13 مرکز تحقیقاتی است و امکانات تفریحی و خوابگاهی خوبی برای دانشجویان فراهم کرده است.

۲- شهر سیواس

ارزان‌ترین شهرهای ترکیهاین شهر مهد تمدن آناتولی و آثار باستانی است و مانند شهر قونیه دارای آثار به جا مانده از دوران سلجوقی و جاذبه‌های گردشگری است. این شهر مرکز استان سیواس ترکیه است. دانشگاه جمهوریت (Cumhuriyet ) در شهر سیواس است و در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و علوم پایه به زبان ترکی فعالیت می‌کند. این دانشگاه دارای امکانات خوابگاهی و ورزشی خوبی است و 53،000 دانشجو در آن درس می‌خوانند. رتبۀ این دانشگاه در سال 2018 بین دانشگاه‌های برتر جهان 2985 و در بین دانشگاه‌های ترکیه رتبۀ 44 را به خود اختصاص داده است.

۳- شهر آرتوین

ارزان‌ترین شهرهای ترکیهاین شهر مرکز استان ارتوین است که در نزدیکی دریای سیاه واقع شده و یکی از ارزان‌ترین شهرهای ترکیه است. مساحت این شهر در حدود 1،085 کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 24،000 نفر دارد. اقوام مختلفی در دوره خلفای هوریان، سکایی، عباسی، سلجوقی و عثمانی بر مردم این شهر حکومت می‌کردند که نشان می‌دهد آثار باستانی زیادی در آن وجود دارد.
دانشگاه آرتوین، در این شهر وجود دارد که در زمینۀ رشته‌های تحصیلی فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست شناسی، علوم انسانی و پرستاری فعالیت می‌کند. دانشگاه آزاد واحد اردبیل با این دانشگاه تفاهم نامۀ مولانا را منعقد کرده است.

۴- شهر وان

ارزان‌ترین شهرهای ترکیه در قسمت شرقی ترکیه و دریاچۀ وان قرار دارد و جمعیت آن در حدود 600،000 نفر است. مردم این منطقه به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند ولی زبان ترکی هم با توجه به رسمیت آن در ترکیه در بین آنها رایج است. در واقع یکی از ارزان‌ترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود.
دانشگاه یوزونجوییل وان ترکیه، در رشته تحصیلی علوم دریایی، شیلات، پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و معماری فعالیت می‌کند که در سال 1982 تأسیس شده و دارای 17 دانشکده، 5 موسسه، 43 مرکز پژوهشی و 4 مدرسه حرفه‌ای است.
رتبه جهانی این دانشگاه 1294 و رتبۀ کشوری 15 است ولی مورد تأیید وزارت آموزش عالی ایران نیست.

۵- شهر ارزروم

ارزان‌ترین شهرهای ترکیهسکنۀ اولیۀ این شهر ارمنی بودند و در جنگ‌های بین ایران، روم و عثمانی چند بار دست به دست شد و تاریخ آن به دوران اورارتو بر می‌گردد که خاندان آرتاشسی در این شهر ساکن بودند.
در دوران قاجار برای تعیین مرز بین ایران و دولت عثمانی در این شهر مذاکرات مهم صورت گرفت که هیئت اعزامی ایران به  سرپرستی میرزا تقی خان امیر کبیر آن را انجام داد و زمان زیادی طول کشید.

دانشگاه آتاتورک (Ataturk University)، در سال 1957 در شهر ارزروم افتتاح شد که در رشته‌های دندانپزشکی، داروسازی، اقتصاد،علوم اداری، مدیریت و علوم پایه به زبان ترکی فعالیت می‌کند و دارای 17 مدرسه عالی، 16 انستیتو، دو بیمارستان و 10 مرکز تحقیقاتی است.
این دانشگاه 50،000 دانشجو دارد و برای ورود به این دانشگاه نیاز به آزمون ورودی YOS است. آموزش عالی ایران این دانشگاه را تأیید می‌کند.
دانشگاه ارزروم هم در این شهر است که در رشته های پزشکی، علوم پایه، افتصاد و…فعالیت می‌کند و شهریه تحصیلی نسبتاً پایینی دارد.

۶- شهر دنیزلی

این شهر مرکز استان دنیزلی و در غرب استانبول قرار دارد. یک شهر صنعتی و توریستی که تولید پارچه در آن معروف است. جاذبه‌های زیبایی چون تله کابین دنیزلی در آن وجود دارد.
این شهر در لیست میراث فرهنگی سازمان جهانی یونسکو است و از آثار ارزشمند و تاریخی ترکیه به حساب می‌آید.
دانشگاه پاموک قلعه، در این شهر واقع است و در رشته های تحصیلی پزشکی، مهندسی و…فعالیت می‌کند و دارای امکانات خوبی است. این دانشگاه در رتبۀ  2095 دنیا و در رتبۀ 24 کشوری دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد.

۷- شهر ترابزون

ارزان‌ترین شهرهای ترکیه
این شهر در شمال شرقی ترکیه قرار گرفته و دارای جاذبه‌های توریستی زیادی است و به علت ارزانی سفر و هزینه‌ها، مقصد مسافرت خیلی از ایرانی‌ها است. دانشگاه کارادنیز ترابزون، در شهر ترابزون واقع است و در سال 1955 تاسیس شد و در رشته‌های تحصیلی پزشکی، مامایی، فیزیک، شیمی، فنی مهندسی و … فعالیت می‌کند و مطابق با قانون آراسموس با دانشگاه‌های اروپا، امریکا و ژاپن مبادلۀ دانشجو دارد و از امکانات خوبی هم برخوردار است. پذیرش در این دانشگاه مدیریتی است و از طریق درخواست  برای پذیرش اقدام می‌شود.

در پایان، آموزش عالی ترکیه کنترل و نظارت خوبی بر دانشگاه‌های این کشور دارد تا به سمت استانداردهای آموزشی اروپا و امریکا رهنمون شوند و به راه‌های مختلف سعی می‌کنند از دانشگاه‌های کشور، دولتی و غیر دولتی در دوردست ترین شهرهای کشور پشتیبانی مالی کنند تا دانشجویان داخلی و خارجی با دغدغۀ کمتری به تحصیل بپردازند. در این مقاله ما سعی کردیم به ارزان‌ترین شهرهای ترکیه بپردازیم تا راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد.

جهت مشاوره تحصیل در دانشگاههای ترکیه، با مشاوران موسسه تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (7 امتیاز)