موقعیت علمی دانشگاه‌های ترکیه در داخل و خارج کشور چگونه است؟ دانشگاه‌های ترکیه در سال های اخیر از توسعه و رشد قابل توجهی در کشور و دانشگاه‌های جهان از نظر علمی برخوردار شده‌اند و این امر مرهون ارتباط عالی دانشگاه‌های این کشور با دانشگاه‌های به نام کشورهای اروپایی، آسیایی و امریکایی در تبادل فناوری و علوم روز و شرکت در پروژه های صنعتی موسسات و کمپانی های داخلی و  معروف دنیا است. در واقع یکی از روش‌های شناخت شهرت دانشگاه‌ها، ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا است.

ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا

امروزه پیشرفت دانشگاه‌های ترکیه به حدی است که همانند جذابیت های گردشگری این کشور از اقصی نقاط دنیا، دانشجو در رشته های مختلف پزشکی، فنی مهندسی و علوم انسانی جذب می کند. هم اکنون 65،000 دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل مشغولند و سازمان آموزش عالی ترکیه سعی می کند تا سال 2035، این تعداد را به 300،000 دانشجو برساند.

از دانشگاه‌های معروف این کشور دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) است که از رتبه ممتاز کشوری و رتبۀ 400 در بین دانشگاه‌های خارجی برخوردار است و در رشته های پزشگی ، دندان پزشکی و داروسازی و زیر گروه‌های پزشکی از اعتبار جهانی برخوردار است و فارغ التحصیلان این دانشگاه به راحتی وارد بازار کشور ترکیه و کشورهای اروپایی و امریکایی می شوند. به فارغ التحصیلان پزشکی دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مانند حاجت تپه کارت طبابت بین المللی اعطا می گردد.

ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا

دانشگاه‌های استانبول(Istanbul university) ،آنکارا(Ankara university)، فنی آنکارا(Ankara Technical University) ، فنی استانبول(Istanbul Technical University) ، بغازچی ،آتاتورک(Ataturk university)، اژه(ege university)، کوچ (Koc university)،سابانچی(Sabanci University) و بیلکنت(Bilkent University) هم از دانشگاه‌هایی هستند که در بین دانشگاه‌های جهان  اعتبار خوبی دارند.

در ترکیه دانشگاه بغازچی(Bogaziei University) یک دانشگاه امریکایی است که در سال 1863 اولین بار توسط کریستوفر با عنوان کالج آمریکایی روبرت در کنار پل بسفر استانبول تأسیس شد و تدریس در آن به انگلیسی انجام می شود.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران

وجود 9 دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران از مزیت‌های مهم تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه است و این موقعیت باعث می شود که علاقه مندان زیادی از ایران در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه به تحصیل مشغول شوند.

یکی دیگر از ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا، همجواری ترکیه با ایران و کیفیت علمی دانشگاه‌های ترکیه، امتیاز خوبی برای تحصیل ایرانی‌ها در این کشور است و تسلط به زبان ترکی در بیشتر دانشگاه‌های ترکیه برای دانشجویان یک الزام است. چون اطلاعات درسی و علمی دانش آموزان ایرانی بالا است در آزمون ریاضی و هوش دانشگاه‌های ترکیه به راحتی قبول می شوند.

کشور ترکیه حدود 200 دانشگاه دارد که بیش از 50% آن دولتی است و سیستم آموزشی آنها مطابق با قوانین آموزشی امریکا است.
پارک های فنآوری ترکیه یک مکان مناسبی برای انجام پروژه های دانشگاهی است که دانشجویان در آنها علاوه بر اندوختن تجربه و مهارت در کار به نتایج مهمی می رسند که در رشد صنعت و اقتصاد ترکیه تاثیر مهمی دارد.

کار مشترک علمی در انجام پروژهای سازمان پیمان نظامی ناتو یکی دیگر از گزینه‌های ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا است، ماهواره های فضایی و همکاری در ساخت هواپیماهای نظامی از کارهای مهم مراکز علمی پژوهشی و صنعتی ترکیه است و این تلاش روز افزون است که به ارتقاء تولید نا خالص ملی (GNP) و درآمد سرانۀ ترکیه کمک شایانی کرده است.

حتما بخوانید:

ارتباط دانشگاهی ترکیه با دانشگاه‌های معروف جهان به چه صورت است؟

بیشتر دانشگاه‌های ترکیه با قبول توافق نامۀ آراسموس با دانشگاه‌های دیگر کشورها مانند دانشگاههای اروپایی اکسفورد و هاروارد(HARWARD) و ام.آی.تی(MIT) آمریکا به تبادل دانشجویان بین المللی می پردازند و با همکاری‌های خوبی که بین این دانشگاه‌ها وجود دارد مدارک فارغ التحصیلی مشترک هم برای دانشجویانی که تحصیل خود را به اتمام رسانده صادر می شود.

در کنار تبادل دانشجو با دانشگاه‌های دنیا ، انتقال منابع علمی و اساتید معروف از دانشگاه‌های معتبر دنیا به دانشگاه‌های ترکیه هم انجام می شود. برنامۀ تحصیلی و مدارک دانشگاه‌های ترکیه مطابق با استاندارد بولونیا یعنی استاندارد مدارک سراسر اروپا است.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های معروف ترکیه در ترم اول و دوم از رتبه ممتازی برخوردار شوند می توانند به صندلی دانشگاه‌های معتبر اروپایی ، امریکایی و آسیایی منتقل شوند و این یک جهش علمی به سمت دانشگاه‌های معروف جهانی است  که البته این موقعیت به اعتبار قابل قبول علمی دانشگاه‌های ترکیه در بین دانشگاه‌های دنیا هم بر می گردد.

ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا

به دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه در دانشگاه‌های امریکایی ، کانادایی و اروپایی دوبار در سال فرصت مطالعاتی می دهند تا آمادگی و مهارت لازم را اخذ کنند.
از آنجاییکه مراکز علمی ایران هم در زمینه های فنآوری نانو ذرات ، سلول های بنیادی و انرژی های تجدیدپذیر پیشرفت قابل توجهی داشته اند باعث شده تفاهم نامه های زیادی  را مقامات ترکیه از نظر فرهنگی ، علمی و پژوهشی با ایران امضاء کنند تا دانشگاه‌های ترکیه ملزم به همکاری نزدیک با دانشگاه‌های ایران شوند و حالا این ارتباط و هماهنگی علمی ادامه دارد.

سفیر ترکیه در تهران گفته است ” که علم و فناوری مهم ترین و مطمئن ترین مسیر در پیشرفت هر کشوری است، از طرفی هدف گذاری ما این موضوع است که در قالب روابط برادرانه و دوستانه در حوزه مسائل علمی روابط خود را با ایران افزایش و همچنین ارتقاء بدهیم”.

ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه تبریز در قالب توافق نامه مولانا وجود دارد که براساس این طرح، استادان دانشگاه تبریز سالی سه بار از فرصت مطالعاتی سه دانشگاه ترکیه استفاده می کنند. توافق نامه های پژوهشی دیگری با دانشگاه‌های ایران منعقد شده که طبق آنها همکاری‌های علمی و تحقیقاتی فیمابین صورت می گیرد.

در پایان، سازمان آموزش عالی ترکیه در راستای برنامه‌های استراتژیک آموزشی خود سعی می کند که با بهترین مراکز علمی و پژوهشی دنیا ارتباط داشته باشد تا بتواند به کیفیت علمی بهتری ارتقاء یابد.

سیستم آموزش عالی ترکیه مطابق استاندارد سیستم آموزشی آمریکا و اروپا است و این موقعیت باعث می شود که به توسعه تکنولوژی و صنعت کشور ترکیه منتهی شود. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ترکیه از سواد و مهارت خوبی برخوردارند و آمادگی کافی برای ورود به بازار کار داخلی و خارجی دارند.

ارتباط دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های دنیا به گونه‌ای است که دانشجویانی که از دانشگاه‌های پزشکی ممتاز ترکیه چون حاجت تپه و… فارغ التحصیل می شوند کارت بین المللی طبابت دریافت می کنند و می توانند علاوه بر خدمت به جامعه ترکیه در بازار کار کشورهای توسعه یافته اروپایی و امریکایی هم مشغول به کار شوند. با توجه به رتبۀ علمی ممتاز دانشگاه‌های ترکیه و هزینۀ ارزان‌تر شهریه و اقامت تحصیلی در ترکیه به نسبت کشورهای دیگر جهان ، شایسته است که خیلی از مهاجران بخصوص ایرانی ها از موقعیت تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه استفاده کنند.

5/5 - (5 امتیاز)