شکی نیست که ترکیه بهترین مکان برای لذت بردن از تحصیلات با کیفیت و کیفیت نسبتا خوب زندگی است. چه چیزی باعث می شود که ترکیه ارزش بسیار خوبی برای پول شما ارائه دهد؟ هزینه های زندگی و هزینه های مسکن در مقایسه با سایر کشورها مناسب بوده و بعضا  انتخاب بهتري است.

هزينه های زندگی در تركیه 2023

پول کشور ترکیه لیر است که در مقابل دلار ارزش کمتری دارد و همین موجب شده است که هزینه‌ی زندگی در کشور ترکیه و همچنین هزینه‌ی سفر به این کشور خیلی گران نباشد. به طور متوسط هزینه زندگی در ترکیه چیزی در حدود 2500 تا 3000 لیر است. البته لازم به توجه است که این هزینه با توجه به سبک زندگی افراد، نوع و کیفیت خوراک و پوشاک و همچنین محل زندگی و اجاره خانه متفاوت خواهد بود. مبلغ ذکر شده برای یک زندگی در حد متوسط کافی است.

برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی این کشور شهریه‌ای دریافت نمی‌شود اما در دانشگاه‌های خصوصی شهریه معادل  10000 تا 30000 لیر برای هر سال است. دانشگاه‌های نیمه خصوصی نیز وجود دارند که شهریه‌ی آن‌ها کمتر و  سالانه بین 5000 تا 10000 لیر می‌باشد. میزان هزینه‌های دانشجو بستگی به نوع رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه می‌تواند متغیر باشد. همچنین شما می توانید با تفاوت های دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیه آشنا بشید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه زندگی در ترکیه به مولفه های بسیار زیادی بستگی دارد. این که شما در چه منطقه ای زندگی می کنید و یا چگونه رفت و آمد می کنید بر هزینه های زندگی شما تاثیر خواهد داشت. البته این دو مولفه صرفا برخی از هزینه های تاثیرگذار بر شرایط زندگی در این کشور می باشد.

دقت داشته باشید که هزینه های زندگی در ترکیه 30 درصد کم تر از هزینه های زندگی در ایران می باشد. اما در ادامه این بحث ما به بررسی دقیق بخش های مختلف تاثیرگذار بر هزینه های زندگی در ترکیه می پردازیم.

هزینه زندگی در ترکیه 2021

هزينه هاي زندگي دانشجویی در تركيه:

بصورت ميانگين هزينه هاي اقامت يك دانشجوي خارجي در تركيه، حدود 300 الي 400 دلار در ماه خواهد بود. اين هزينه شامل: اقامت، خورد و خوراك، خريد لباس، تفريح و سرگرمي و تعطيلات، رفت و آمد و هزينه هاي جانبي از جمله فيش آب و برق و تلفن و امثالهم مي باشد.

کتاب ها و هزینه های اداری تقریبا 100 دلار در ترم خواهد بود.

به یاد داشته باشید، هرچند که این رقم بستگی به موقعیت شما، شیوه زندگی و مقطع تحصیلی شما دارد ولي ضروري است كه شما باید مستقیما اطلاعات بیشتری درباره هزینه های زندگی را از دانشگاه محل تحصيل خود بپرسيد.

حتما بخوانید:

هزینه های عمومی در هر ترم تحصيلي تركيه:

مسكن: 500 دلار (مشتمل بر هزينه سپرده محل اقامت)(اين هزينه در خصوص خوابگاه و هاستل پايينتر است)

خورد و خوراك: 400 دلار

رفت و آمد: 100 دلار

هزينه كتابها: 50 دلار

هزينه غذا و خوراك:

منو دانشجويي: حدود 5 لير

نان: 1.25 لير

آب(هر ليتر): 1.5 لير

ميوه و سبزيجات(هر كيلو): متفاوت بين 2 الي 10 لير

پاستا و برنج(هر كيلو): متفاوت بين 2 الي 4 لير

شكر و نمك(هر كيلو): حدود 4 لير

چاي / قهوه (هر فنجان): بين 2 الي 5 لير

cost of living

هزينه هاي متفرقه:

بليط سينما: 15 لير

بليط كنسرت: از 25 لير به بالا

اصلاح موي سر: از 15 لير به بالا

هزينه هاي حمل و نقل در تركيه:

یکی از مهم ترین هزینه ها در زندگی هزینه حمل و نقل می باشد. این هزینه خصوصا در شهر های بزرگ تر بیشتر خود را نمایان می کند. از این رو در این بخش از مقاله ما قصد داریم در ارتباط با هزینه های حمل و نقل در ترکیه ۲۰۲۱ را بیان کنیم. هزینه بلیت یک طرفه برای حمل و نقل در ترکیه به طور میانگین ۳ و نیم لیر ترکیه می باشد. هزینه شروع حرکت تاکسی در ترافیک نرمال ترکیه به طور میانگین ۵ لیر می باشد.

هزینه هر یک کیلومتر حرکت تاکسی در ترافیک نرمال نیز ۳ و نیم لیر می باشد. برای یک ساعت انتظار تاکسی در ترافیک نرمال ترکیه باید ۳۰ لیر پرداخت کرد. اما یکی دیگر از هزینه های مهم برای حمل و نقل، هزینه بنزین می باشد. هزینه هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با ۶.۶۸ لیر ترکیه می باشد. حال که در ارتباط با هزینه های حمل و نقل صحبت کردیم در ادامه سایر هزینه های زندگی در ترکیه را ارائه می دهیم.

هزينه بليط اتوبوس ويژه دانشجويان: 1.5 لير

بليط ميني بوس از ميدان تكسيم تا كاديكوي: 7 لير

كرايه تاكسي از ميدان تكسيم تا بشيكتاش: 13 لير

توصيه مي نماييم در صورت امكان از وسايل حمل و نقل عمومي همانند مترو و اتوبوس استفاده نماييد. چون كرايه تاكسي در تركيه بسيار زياد است. در صورت نياز بهتر است از تاكسي هاي اينترنتي استفاده نماييد.

هزینه اجاره و خرید مسکن در ترکیه 2021

هر روندی که برای مهاحرت در نظر بگیریم، باز هم نیاز به مسکن و سکونت مهم می باشد. اگر شما برای تحصیل در ترکیه وارد این کشور می شوید با قصد کار در ترکیه را دارید باید برای محل زندگی خود اقدام نمایید. البته شرایط سرمایه گذاری بسیار متفاوت می باشد. اگر شما تمایل به سرمایه گذاری در ترکیه داشته باشید می توانید با خرید ملک در ترکیه این کار را انجام دهید. برای این منظور اطلاع از هزینه های اجاره در ترکیه و همچنین هزینه های خرید ملک در ترکیه اهمیت دارد.

هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه برای یک ماه در مرکز شهر های ترکیه بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر می باشد که به طور میانگین باید ۱۶۰۰ لیر پرداخت نمود. هزینه ها برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در خارج از مرکز شهر های ترکیه بین ۶۵۰ تا ۱۶۰۰ لیر می باشد که به طور میانگین باید ۱۰۰۰ لیر ترکیه را برای یک ماه پرداخت نمود.

هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر های ترکیه برای یک ماه بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر ترکیه می باشد که به طور میانگین باید ۲۷۰۰ لیر پرداخت نمود. برای اجاره آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر های ترکیه لازم است تا هزینه ای بین ۱۱۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر ترکیه را برای یک ماه پرداخت نمود.اما ببینم هزینه های مربوط به خرید ملک در ترکیه و شهر های مختلف آن چقدر می باشد. بررسی این هزینه ها خصوصا برای سرمایه گذاری در ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

هزینه خرید هر متر مربع واحد مسکونی در مرکز شهر های مختلف ترکیه بین ۳۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ لیر ترکیه می باشد و باید به طور میانگین ۶۷۰۰ لیر برای آن پرداخت نمود. اگر قصد خرید ملک در خارج از مرکز شهر های ترکیه را داشته باشید باید بین ۲۲۰۰ تا ۷۰۰۰ لیر ترکیه هزینه کنید. هزینه ها به طور میانگین ۳۶۶۶ لیر ترکیه می باشند. هزینه اجاره ملک در ترکیه به طور میانگین ۶۹ درصد کم تر از هزینه های زندگی در ایران می باشد. این درصد ها با توجه به میانگین شهر های مختلف ارائه شده است.

هزینه های تفریح در ترکیه 2021

بررسی هزینه های تفریح مانند ورزش و سینما یا حتی خرید کردن اهمیت بالایی دارد. هزینه یک ماه ثبت نام در مراکز ورزشی محلی برای بزرگسالان در ترکیه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ لیر برای یک ماه می باشد. هزینه یک ساعت اجاره زمین تنیس برای آخر هفته ها ببین ۵۰ تا ۱۵۰ لیر ترکیه می باشد که به طور متوسط باید ۹۶ لیر ترکیه پرداخت نمایید. برای خرید بلیت سینما تک نفره سینما در ترکیه باید بین ۲۰ تا ۳۵ لیر پرداخت نموده و به طور متوسط ۲۵ لیر پرداخت نمایید. برخی از هزینه های خرید هم به این صورت می باشد.

هزینه خرید یک جفت جین از مارک های لویس یا مشابه آن حدودا ۲۴۶ لیر می باشد. هزینه برای خرید لباس تابستانه از برند هایی مانند زارا نیز حدودا ۱۷۵ لیر می باشد. برای خرید یک جفت کفش مناسب دویدن از برند نایک حدودا باید ۴۴۵ لیر ترکیه هزینه نمود. این هزینه ها ممکن است اهمیت بسیاری نداشته باشند اما در مواقع خاص مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو اطلاع یافتن از آن ها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

سایر هزینه زندگی در ترکیه 2021

  • قیمت هر لیتر شیر در کشور ترکیه 4.05 لیر می‌باشد.
  • قیمت هر شانه 12 عددی تخم مرغ در این کشور 9.3 لیر می‌باشد.
  • سینه مرغ کیلویی 21 لیر می باشد.
  • قیمت برنج کیلویی 8.4 لیر می باشد.
  • قیمت هر کیلو موز 10.8 لیر می باشد.
  • قیمت 1 کیلو سیب 5.1 لیر است.
  • قیمت یک کیلو پرتقال 4.6 لیر است.
  • قیمت یک کیلو گوجه 5.7 لیر است.
  • قیمت یک کیلو سیب زمینی 4.1 لیر است.
  • قیمت یک و نیم لیتر آب 1.8 لیر است.
  • قیمت هر بلیت سینما در کشور ترکیه 20 لیر می‌باشد.
  • قیمت یک پاکت سیگار 14 لیر است.
  • قیمت اینترنت ماهانه 86 لیر است.

برای اطلاع از شرایط زندگی در ترکیه با مشاوران ما در موسسه آباد مهاجر دانش تماس حاصل فرمایید.

نرخ تبديل ارز:

1 دلار=5.74 لير

1 يورو=6.56 لير

1 لير=2300 تومان

هزینه های تحصیل در ترکیه

هزینه های تحصیل در ترکیه با توجه به اینکه در دانشگاه خصوصی تحصیل میکنید یا دانشگاه دولتی، متفاوت است. موقعیت دانشگاه محل تحصیل و همچنین دوره تحصیلی که در حال تحصیل هستید نیز در این موضوع دخیل هستند.

در دانشگاه های دولتی، هزینه ترم ممکن است تا حدود 300 دلار باشد. در صورتیکه در دانشگاههای خصوصی هزینه تحصیل خیلی بالاتر است.

اطلاعات در مورد هزینه های تحصیل بهتر است به طور مستقیم از سایت و یا واحد بین الملل دانشگاهی که شما مایل به درخواست تحصیل در آن دارید پرسیده شود.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه گران تر از دانشگاههای دولتی ترکیه است و همچنین تحصیلات تکمیلی گران تر از تحصیلات کارشناسی است.

هزینه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی در ابتدای هر سال تحصیلی توسط دولت ترکیه تعیین می شود. هزینه تحصیل دانشجویان خارجی در ترکیه، بستگی به ماهیت دوره تحصیلی مورد نظر دارد.

5/5 - (11 امتیاز)