پذیرش دانشجو در کشور ترکیه با توجه به امکانات آموزشی و اقامت در سال‌های اخیر، رشد زیادی داشته است بطوری‌که پذیرش دانشجوی خارجی از ده سال پیش تا حال دو برابر شده است. این نشاندهنده این امر است که محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه محیاست و از این بابت هیچ نگرانی نیست.
از آنجایی که ترکیه در گذرگاه غربی و شرقی دو قارۀ  اروپا و آسیا قرار دارد عامل مهمی در مهاجرت دانشجویان اروپایی بخصوص از بخش شرقی آن به ترکیه است و  شرایط زندگی مناسب برای آنها هم فراهم شده است.

هر چند که در این کشور برای تحصیل و اقامت خیلی از دانشجویان خارجی از اقصی نقاط دنیا هم امکانات خوبی  ایجاد شده است.

محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه

خیلی از دانشگاه‌های کشور ترکیه برای اقامت دانشجویان، اقدامات خوبی کرده‌اند و در محوطه دانشگاه علاوه بر خوابگاه، فضای تفریحی و ورزشی مناسب، رستوران، سوپرمارکت و خیلی از امکانات مهیا می‌کنند تا دانشجویان خارجی که به مناطق مختلف شهری نا آشنا هستند، بتوانند به راحتی به همه امورات زندگی دسترسی داشته باشند. پس محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه فراهم است.

محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه

حال سوال اینجاست که چند دانشگاه مهم ترکیه جهت بررسی امکانات زندگی و خوابگاهی به حضور علاقه‌مندان می‌رسد؟ با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه فنی استانبول

از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و دولتی است که در سال 1773 تأسیس شده و به تدریج در رشته‌های مختلف توسعه پیدا کرده است.

این دانشگاه دارای پنج پردیس دانشگاهی است که در نقاط مهم استانبول واقع و دارای امکانات خوابگاهی، تفریحی و ورزشی و… خوبی است.

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه در سال 1933 در آنکارا  افتتاح شد و محوطه دانشگاهی بزرگی (کمپوس) در آن وجود دارد که دارای فضای تفریحی، امکانات زندگی و دارای 18 ساختمان خوابگاه است و ظرفیت حدود هفت هزار دانشجو را دارد.

در این محیط دانشگاهی؛ بیست زمین تنیس، هشت زمین والیبال و یازده زمین بسکتبال و بیس بال وجود دارد.

استخرهای شنا، کافه و رستوران های متعدد، موزۀ باستانشناسی، موزۀ علوم و تکنولوژی و موزۀ ماشین های کلاسیک از جاذبه‌های خوب و ارزشمند این دانشگاه است.

حتما بخوانید:

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

از دانشگاه‌های خوب دولتی ترکیه است که در آنکارا تأسیس شده و خوابگاه دولتی را با امکانات لازم  به دانشجویان ارائه می دهد. این دانشگاه از دانشگاه‌های مهم این کشور برای تحصیل در رشتۀ پزشکی است. محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه در این دانشگاه نیز در نظر گرفته شده است.

دانشگاه بغازچی ترکیه

این دانشگاه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و در استانبول واقع است که با امکانات تفریحی و ورزشی مختلف، کافه رستوران‌های متنوع و سالن‌های کنسرت و سینما دارای هفت خوابگاه بزرگ دانشجویی است که پذیرای دانشجویان داخلی و خارجی ترکیه است.

دانشگاه فنی کارادنیز

در سال 1955 در ترابزون ترکیه افتتاح شد که از طریق قوانین اراسموس به تبادل دانشجو و استاد با کشورهای اروپایی، امریکا، چین و… می‌پردازد. دارای امکانات رفاهی بسیار خوبی چون خوابگاه، رستوران، کتابخانه‌های مجهز، بانک، زمین‌های ورزشی، استخر و سالن‌های تئاتر و سینما است  که در پردیس‌های دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زیادی چون فستیوال های بهاره در این دانشگاه وجود دارد که میزبان خوانندگان خوب ترکیه و کنسرت‌های آنها است.

این دانشگاه در کنار فعالیت‌های تحصیلی، تفریحات غیردرسی هم برای دانشجویان فراهم کرده که شور و نشاط خاصی را به دانشجویان می‌بخشد.

دانشگاه قاضی آنکارا

در این دانشگاه هم به دانشجویان خوابگاه ارائه می‌شود و برای امکانات زندگی دانشجویان داخلی و خارجی چه در محوطه دانشگاه و چه در بیرون آن تلاش زیادی می‌کند.

دانشگاه آناتولی

در شهر اسکی ترکیه قرار دارد که  در فاصلۀ 250 کیلومتری آنکارا و 320 کیلومتری استانبول واقع شده است. از این‌رو محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه فراهم است.

این دانشگاه، امکانات آموزشی از راه دور را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرده است که برای صرفه جویی در هزینه‌های زندگی چون اقامت، رفت و آمد و… خیلی مؤثر است.

در این دانشگاه علاوه بر موقعیت‌های آموزشی از راه دور، دارای رشته‌های تحصیلی و کلاس‌های آموزشی زیادی است که برای کمک و رفاه دانشجویان‌، امکانات خوابگاهی و زندگی را هم برای دانشجویان در محیط دانشگاه فراهم کرده است.

به هرحال دانشگاه‌های کشور ترکیه بخصوص دانشگاه‌های دولتی کم و بیش خوابگاه و  امکانات خوبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و حتی خود را موظف می‌بینند که در خارج از دانشگاه هم جهت فراهم کردن خوابگاه و تسهیلات دانشجویی برای دانشجویان اقدامات مقتضی به عمل آورند.

هزینه‌های خوابگاه دانشجویی در محوطۀ دانشگاه‌های ترکیه بسته به امکانات رفاهی بین 30 دلار تا 300 دلار و در خارج از محوطه دانشگاه در پیرامون آنها در حدود 200 دلار تا 500 دلار در ماه است و در کل هزینه‌های زندگی دانشجویان بین المللی حدود 300 تا 500 دلار ماهیانه است.

از طرف دانشگاه، مسکن‌های اجاره‌ای در داخل و خارج از دانشگاه  بطور اشتراکی با دانشجویان دیگر به دانشجویان خارجی داده می‌شود که امکانات خوبی هم دارند و این کار باعث می‌شود که یک فرصت دوستی و تبادل فرهنگی بین دانشجویان برقرار گردد.
دانشگاه‌ها هر سال مبلغی را از دانشجو به عنوان سپرده و ماهیانه مبلغی را برای اجاره دریافت می‌کنند، در اول هرسال مبلغ سپرده را از دانشجو می‌گیرند تا برای وی خوابگاه رزرو کنند و در پایان سال آن را بر می‌گردانند.

شرایط آپارتمان‌های اجاره‌ای در شهرهای ترکیه

home costخیلی از دانشجویان خارجی برای تحصیل در یک کشور خارجی از قبل تمامی امکانات تحصیلی و اقامتی را در نظر می‌گیرند و علاقه‌مندند در مسکن اجاره‌ای خصوصی زندگی کنند تا راحت‌تر باشند.آپارتمان‌های اجاره‌ای ارزان قیمت در شهرهای مهم ترکیه برای دانشجویان مجرد و متأهل زیاد است و حتی امکان خرید آنها هم برای مهاجرین خارجی وجود دارد. در کشور ترکیه بر خلاف ایران، امکان سرمایه‌گذاری و خرید ملک برای خارجیان بطور کامل مهیا است.

ساختن آپارتمان با معماری‌های نوین از سال‌هایی خیلی قبل در ترکیه شروع شده و حتی تعداد طبقات تا چهل طبقه می‌رسد و مساحت آپارتمان‌ها به نسبت ایران کوچکتر است و بیشتر از اینکه مانند ایران به زیباسازی بیرون ساختمان بپردازند به فضای داخلی منزل اهمیت زیادی می‌دهند.
معمولاً برای اجاره ملک در شهرهای ترکیه  مبلغ رهن حدود دوبرابر اجارۀ ماهیانه است و رهن کامل وجود ندارد. البته 300 تا 500 دلار اجاره با توجه به ارزش دلار در ایران برای یک دانشجوی با شرایط مالی ضعیف و متوسط خیلی هم کم نیست.

با اینکه محل زندگی برای دانشجویان در ترکیه زیاد است ولی باید هوشمندانه به موضوع مالی آن توجه کرد.در پایان، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشور ترکیه باید علاوه برتوجه به کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها به موارد مالی جهت اقامت و حتی اشتغال در کشور ترکیه جهت تأمین هزینه‌های زندگی هم فکر کنند.

5/5 - (5 امتیاز)