تحصیل در رشته پزشکی بدون شک علاوه بر این که باعث تامین آینده‌ی شغلی فرد می‌شود، به نوعی خدمت به مردم و انسان‌ها بوده و جزو شریفترین شغل‌ها به حساب می‌آید. بسیار حائز اهمیت است که قبل از هرگونه تصمیم برای تحصیل در خارج از کشور لیست دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت را بررسی کرده و همچنین با چگونگی انتخاب آن‌ها آشنا بشوید.

فردی که سالها در این رشته زحمت می‌کشد بدون شک به دنبال آینده‌ی شغلی تضمین شده است، اما متاسفانه نمونه‌هایی که کم هم نیستند اتفاق افتاده است که در آن یک دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پزشکی از یک کشور خارجی به ایران بازمی‌گردد و اجازه‌ی کار به او تعلق نمی‌گیرد. یکی از علت‌های این موضوع این است که دانشگاه محل تحصیل او در لیست دانشگا‌ه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران وجود ندارد و عملا چندین سال هزینه و وقت شما به این ترتیب بر باد خواهد رفت!

[lwptoc]

لیست دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت (2024- 2023)

1. دانشگاه آجی بادم استانبول 2. دانشگاه آتاتورک ارزروم 3. دانشگاه آنکارا 4. دانشگاه باهچه شهیر استانبول 5. دانشگاه باشکنت آنکارا 6. دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر 7. دانشگاه اگه ازمير 8. دانشگاه قاضي آنکارا 9. دانشگاه حاجت تپه آنکارا 10. دانشگاه استانبول 11. دانشگاه یدی تپه استانبول 12. دانشگاه کاتیپ چلبی ازمیر 13. دانشگاه کوچ استانبول 14. دانشگاه مرمره استانبول 15. دانشگاه مدیپل استانبول 16. دانشگاه اوندوکوز مایس سامسون
حتما بخوانید:

دانشگاه های موردتایید وزارت بهداشت ایران در مقاصد پرطرفدار

در ایران، وزارت بهداشت مسئول تایید دانشگاه های پزشکی و بهداشتی است. برای اطلاع از دانشگاه هایی که توسط وزارت بهداشت ایران تایید شده‌اند و در مقاصد پرطرفدار قرار دارند، می‌توانید به سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت مراجعه کنید. در سطح جهان، بسیاری از دانشگاه های بسیار معتبر و پرطرفدار وجود دارند که در زمینه های مختلف از جمله علوم پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و... برتری دارند. در ادامه، برخی از دانشگاه های پرطرفدار خارج از ایران را برای شما ذکر می‌کنم:
  1. دانشگاه هاروارد، ایالات متحده آمریکا
  2. دانشگاه کمبریج، انگلستان
  3. دانشگاه اکسفورد، انگلستان
  4. دانشگاه ماساچوست، ایالات متحده آمریکا
  5. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده آمریکا
  6. دانشگاه پرینستون، ایالات متحده آمریکا
  7. دانشگاه شیکاگو، ایالات متحده آمریکا
  8. دانشگاه دوک، ایالات متحده آمریکا
  9. دانشگاه ملبورن، استرالیا
  10. دانشگاه توکیو، ژاپن
لازم به ذکر است که این لیست کامل نیست و بسیاری از دانشگاه های دیگری نیز وجود دارند که در سطح جهان شناخته شده و معتبر هستند.

اخذ پذیرش در دانشگاه‌های موردتایید وزارت بهداشت

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، ابتدا باید مدارک لازم برای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی را تهیه کنید. سپس با مراجعه به سایت وزارت بهداشت، می‌توانید لیست دانشگاه‌های مورد تایید را مشاهده کرده و براساس رشته تحصیلی خود، دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید را انتخاب کنید. در مرحله بعدی، باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و شرایط ثبت نام و اخذ پذیرش را بررسی کنید. در بعضی از دانشگاه‌ها، ممکن است برای اخذ پذیرش، باید آزمون ورودی پذیرش یا آزمون زبان را بگذرانید. همچنین می‌توانید با مشاوران تحصیلی مهاجردانش تماس بگیرید تا در مورد شرایط و نحوه اخذ پذیرش در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

برای تحصیل در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، مدرک زبان معتبر و مورد تایید برای زبان انگلیسی مورد نیاز است. در این زمینه، مدرک‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها می‌توانید مهارت زبان خود را ارزیابی کنید. بعضی از مدارک معتبر زبان انگلیسی عبارتند از:
  1. آیلتس (IELTS)
  2. تافل (TOEFL)
  3. پی.تی.ای (PTE)
  4. کمبریج انگلیش (C1 Advanced)
بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر، ممکن است مدرک زبان خاصی مورد نیاز باشد. بنابراین، قبل از ثبت نام در دانشگاه، بهتر است با مراجعه به سایت دانشگاه یا با دریافت مشاوره از مشاوران تحصیلی مهاجردانش، شرایط و مدارک زبان مورد نیاز را بررسی کنید. لازم به ذکر است که معدل درسی و تجربه کاری همچنین برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران مهم هستند.

معیارهای لازم برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران

برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران، باید دانشگاه دارای معیارهای مشخصی باشد که این معیارها بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعیین شده‌اند. برخی از معیارهای لازم برای تایید شدن دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران عبارتند از:
  1. دارا بودن رنکینگ علمی بالا در سایتهای اعتبار بخشی QS و تايمز و شانگهای
  2. داشتن دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، دندانپزشکی و بهداشت عمومی
  3. تدریس دروس پایه‌ی پزشکی و پیراپزشکی از جمله علوم پایه، بیوشیمی، فیزیولوژی و...
  4. داشتن اساتید با تجربه و دارای مدارک تحصیلی معتبر
  5. داشتن امکانات آموزشی و تحقیقاتی مدرن از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز تحقیقاتی
  6. رعایت معیارهای اخلاقی و حقوقی در آموزش و تحقیقات
با این حال، هر دانشگاه ممکن است معیارهای خاص خود را برای تایید شدن از سوی وزارت بهداشت داشته باشد. لذا بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه، با مراجعه به سایت دانشگاه یا با دریافت مشاوره از مشاوران تحصیلی مهاجردانش، شرایط و معیارهای لازم برای تایید شدن دانشگاه را بررسی کنید.

آیا دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تنها برای کسانی مناسب است که قصد بازگشت به ایران را دارند؟

شاید شما هم پیش خود این طور فکر کنید که اگر فردی قصد بازگشت به ایران و کار یا ادامه تحصیل در کشور را نداشته باشد، ضرورتی برای تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت نیز وجود ندارد، اما اگر کمی دقیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این‌طور نیست.

معمولا دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان انتخاب می‌شوند، همین مسئله کافی است تا بدانیم تحصیل در  دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تنها برای کسانی که قصد بازگشت به کشور را دارند ضروری نبوده و حتی کسانی که به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا پیداکردن شغل‌ مناسب هستند و جهت توسعه‌ی مهارت‌های خود و پیشرفت برای مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنند، باید به این لیست توجه داشته باشند؛ چون معمولا دانشگاه‌هایی از این کشورها که در این لیست قرار ندارند، از نظر جهانی نیز آنچنان معتبر نیستند و استانداردهای لازم را از نظر تحصیلی ندارند.

نحوه‌ی انتخاب لیست دانشگاه ‌‌های مورد تایید وزارت بهداشت

این که چه پارامترهایی در انتخاب لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت مدنظر گرفته می‌شود، مسئله‌ای مهم در تشخیص سطح علمی یک دانشگاه است. بنابر آخرین اطلاعات و آمارها وزارت بهداشت بر اساس چندین پارامتر این لیست را هرساله اعلام می‌کند که مهم‌ترین پارامتر‌ها دو مورد زیر هستند:

  1. رتبه‌ی جهانی دانشگاه: وزارت بهداشت در تایید یا رد صلاحیت یک دانشگاه مهم‌ترین عامل را رتبه‌ی آن دانشگاه خاص بر اساس معیارها و امتیازات سازمان‌های فعال در این زمینه قرار می‌دهد، مهم‌ترین و معتبرترین سایت برای اطلاع از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها سایتهای  TimesHigherEducations و شانگهای و QS است.
  2. دولتی بودن دانشگاه: معیار موثر دیگر در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، دولتی بودن یا نبودن آن دانشگاه است. هر چند که دانشگاه‌های خصوصی زیادی هم هر ساله در این لیست قرار می‌گیرند. اما معمولا دانشگاه‌های دولتی در هر کشوری از امکانات بهتری برخوردار هستند و راحت‌تر می‌توان کیفیت تدریس آن‌ها را تایید کرد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت 2023

همانطور که پیشتر گفته شد وزارت بهداشت هر ساله لیست دانشگاه‌های مورد تایید خود را در در سایت وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت

چگونه از لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنیم

برای استفاده از این لیست باید به چند نکته توجه داشته باشید. نخستین مسئله برای استفاده از این لیست در نظرگرفتن کشور مورد نظر شما برای تحصیل است، در ابتدا باید خودتان یا با کمک مشاور بر اساس شرایطتان، کشور مورد نظر را انتخاب و سپس دانشگاه‌های مورد نظر آن را بررسی کرده وشما همچنین اگر در مرحله‌ای با شک و تردید یا سوالی روبرو شدید، می‌توانید با با وزارت بهداشت برای تایید دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کنید.

در این حالت پس از آن که در لیست مربوطه دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کردید، از طریق ایمیل ارتباط با مردم سازمان وزارت بهداشت یا با تماس با شماره تلفن‌های ما مثل 021-86036902  از معتبر بودن دانشگاه خود نزد وزارت بهداشت باخبر شوید.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه در سال 2023

یکی از کشورهایی که هر ساله تعداد زیادی دانشجوی ایرانی خصوصا در رشته‌ی پزشکی و پیراپزشکی برای تحصیل به آن سفر می‌کنند، کشور ترکیه است. کشور ترکیه بخاطر روابط مناسب با اروپا، داشتن آب و هوای خوب، ارزان‌بودن نسبت به کشورهای غربی و همچنین فرهنگ و سنتی بسیار شبیه به کشور ما، امروزه بهترین مقصد برای دانشجویان ایرانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.

تحصیل در ترکیه علاوه بر مزیت‌هایی که در بالا گفته شد این مزیت را دارد که فرد بعد از تحصیل می‌تواند در ترکیه کار پیدا کند و بعد از 5 سال تبدیل به شهروند ترکیه شود. مطمئنن این مزیتی بسیار مهم به حساب می‌آید چرا که شهروند ترکیه شدن به معنای دسترسی و امکان سفر و حتی پیدا کردن کار در کل اروپا خواهد بود.

در ادامه توجه شما را به اسامی دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه جلب می‌کنیم:

  1. دانشگاه آجی بادم (Acıbadem)ِ؛ خصوصی؛ استانبول
  2. دانشگاه آتاتورک (Ataturk)؛ دولتي؛ ارزروم
  3. دانشگاه آنکارا (Ankara)؛ دولتي؛ آنکارا
  4. دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir)؛ خصوصی؛ استانبول
  5. دانشگاه باشکنت (Başkent)؛ خصوصی؛ آنکارا
  6. دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül)؛ دولتی؛ ازمیر
  7. دانشگاه اژه (Ege)؛ دولتی؛ ازمیر
  8. دانشگاه قاضي (Gazi)؛ دولتی؛ آنکارا
  9. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)؛ دولتی؛ آنکارا
  10. دانشگاه استانبول (Istanbul)؛ دولتی؛ استانبول
  11. دانشگاه کاتب چلبی ازمیر (Izmir Katip Celebi)؛ دولتی؛ ازمیر
  12. دانشگاه کوچ (Koc)؛ خصوصی؛ استانبول
  13. دانشگاه مارمارا (Marmara)؛ دولتی؛ استانبول
  14. دانشگاه اندوکوز مایس (Ondokuz Mayis)؛ دولتی؛ سامسون
  15. دانشگاه یدی تپه (Yeditepe)؛ خصوصی؛ استانبول
  16. دانشگاه مدیپل (medipol): خصوصی: استانبول

مزیت تحصیل در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران چیست؟

از آنجایی که معمولا دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت در هر کشوری جزو دانشگاه‌های دولتی آن کشور هستند، بنابراین اولین مسئله و مزیت هزینه‌ی پایین و شرایط بورسیه‌ی مناسب در صورت نیاز در این دانشگا‌ه‌ها است، یعنی تحصیل در این دانشگاه‌ها هزینه‌ی کمتری برای دانشجو نسبت به دانشگاه‌های خصوصی در بر خواهد داشت.

برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید علاوه بر داشتن نمرات مناسب در مقطع دبیرستان ( هر دانشگاه حداقل نمرات متفاوتی را معیار قرار می‌دهد)، برای مقطع کارشناسی در آزمون Yos  یا SAT و برای مقاطع ارشد در آزمون Ales قبول شوید. بعد از گذراندن این مراحل شما می‌توانید اقامت تحصیلی ترکیه را اخذ و تحصیل خود در دانشگاهی معتبر که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست را آغاز کنید.

به طور نمونه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه  در مقطع کارشناسی اگر زبان تدریس در دانشگاه، ترکی باشد بین 300 تا 800 دلار و اگر تدریس در دانشگاه به زبان انگلیسی باشد، بین 600 تا 1800 دلار در سال هزینه خواهد داشت.

کدام کشورها دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران دارند؟

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، با برخی کشورها قراردادهایی را برای تایید دانشگاه‌های آنها منعقد کرده است. این کشورها عبارتند از:
  • ترکیه
  • کانادا
  • آلمان
  • ایتالیا
  • هلند
  • نروژ
  • اسپانیا
  • سوئد
  • امارات متحده عربی
  • بلغارستان
  • بلژیک
  • بوسنی و هرزگوین
  • برزیل
  • بلاروس
  • دانمارک
  • کرواسی
  • لهستان
  • مالت
  • رومانی
  • سری‌لانکا
  • اسلواکی
  • سوئیس
لیست بالا ممکن است تغییر کند و برای اطلاعات دقیق‌تر به وب‌سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کنید. همچنین، برای ورود به دانشگاه‌های خارجی، بهتر است قبل از ثبت‌نام، شرایط و معیارهای لازم برای ورود به دانشگاه را بررسی کرده و از صحت و تأیید دانشگاه اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید علاوه بر این که باید به هزینه‌ها، آماده‌کردن مدارک و همچنین آمادگی علمی خود بپردازید، یک نکته یعنی توجه به لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را نیز هرگز نباید فراموش کنید. ابن مسئله برای کسانی که می‌خواهند برای کار یا ادامه تحصیل به کشور بازگردند بسیار حیاتی است، اگرچه نمی‌توان نادیده گرفت که حتی کسانی که هرگز قصد بازگشت به کشور را ندارند نیز باید به این لیست توجه کنند. چرا که معمولا دانشگاه‌هایی که در این لیست نیستند دانشگاه‌هایی بسیار ضعیف و با رتبه‌ی پایین هستند که تحصیل در آنها مطمئنن در آینده‌ی شغلی ضعیف‌تر تاثیر گذار خواهد بود.

4.9/5 - (7 امتیاز)