همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه از اعتبار خوبی در داخل و خارج کشور برخوردارند ولی مانند ایران، ورود به دانشگاه‌های دولتی سخت‌تر است و این دانشگاه‌ها دانشجوی کمتری را پذیرش می‌کنند. پس اینجا به تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه می‌رسیم! دانشگاه‌های ترکیه مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی امریکایی فعالیت می کنند و همانند ایران آموزش ترمی واحدی دارند.

[lwptoc]

تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه

امتحان ورودی برای دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس(YOS) است و در دانشگاه‌های خصوصی علاوه بر آزمون یوس، گذراندن دورۀ زبان انگلیسی و داشتن معدل خوب در سال آخر تحصیلی دبیرستان به عنوان ملاک پذیرش در دانشگاه هم ضروری است. (همه دانشگاههای خصوص آزمون یوس ندارند و پذیرش آنها صرفا از طریق بررسی وضعیت تحصیلی و ظرفیت اختصاص یافته به موسسات انجام میگیرد). زبان ترکی استانبولی برای اکثر دانشگاه‌های دولتی یک الزام است ولی تدریس در بیشتر دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به زبان های انگلیسی، آلمانی و فرانسه انجام می شود.

تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه

یکی از تفاوت های دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در سیستم پذیرش آنها است به این صورت که دانشگاه‌های دولتی، داوطلبان خارجی را صرفاً بر اساس نتیجه امتحان یوس (YOS)ثبت نام می کنند و برای آنها ظرفیتی ویژه قائل می شوند و بقیه صندلی های دانشگاه را به دانشجویان بومی اختصاص می دهند. ولی در دانشگاه‌های خصوصی همانطوریکه در بالا گفته شد معیارهای دیگری هم لازم است.

حتما بخوانید:

سازمان آموزش عالی ترکیه (YOK)

این سازمان روی همه دانشگاه‌های ترکیه نظارت کاملی دارد و تلاش می کند این دانشگاهها مطابق با استاندارهای جهانی به پیش بروند بطوریکه اکثر دانشگاه‌های ترکیه چه دولتی و چه خصوصی از تعهدات آموزشی برنامه بولونیا در اروپا و برنامه تبادل آراسموس پیروی می کنند.

امتحان ورودی یوس ترکیه برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه به نسبت کنکور ایران راحت تر است و برای دانش آموزان ایرانی که اطلاعات علمی و آموزشی بهتری دارند قبولی در امتحان سهل الوصول تر و پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ترکیه به راحتی امکان پذیر است. هم اکنون 65،000 دانشجوی خارجی از ممالک مختلف دنیا در دانشگاه‌های ترکیه درس می خوانند که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

هزینۀ تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه

یکی دیگر از تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه، هزینه تحصیل آنهاست. هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به نسبت دانشگاه‌های خصوصی خیلی ارزان‌تر است ولی شهریۀ تحصیلی در دانشگاه‌های خصوصی در رشته های پزشکی و غیر پزشکی در حدود 10،000 تا 25،000 دلار در سال است و در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی و غیر دولتی ایران دارای امکانات آموزشی و رفاهی بیشتری هستند.

البته در دانشگاه‌های خصوصی برای دانشجویان ممتاز تا 100% تخفیف شهریه و دیگر امکانات آموزشی وجود دارد و حتی در در بعضی از آنها بورس تحصیلی هم می دهند. البته مقدار شهریه تحصیلی از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر و عنوان رشته های دانشگاهی فرق می‌کند. در مواردی هم موسسات خیریه ترکیه به دانشجویان نیازمند دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کمک مالی می کنند. بطوریکه 40% دانشجویان این دانشگاهها از مساعدت مالی بهره مند می شوند.

تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه

البته به مقدار شهریه تحصیلی دانشگاه باید هزینه های دیگری چون هزینه خوابگاه یا اجاره مسکن، رفت و آمد، خوراک، خدمات درمانی و موارد دیگر را افزود که در مجموع شامل هزینه زندگی یک دانشجوی دانشگاه  است. دانشگاه‌های دولتی ترکیه از پشتیبانی و حمایت دولتی برخوردارند و شهریه سالیانه کمتری در حدود 300 تا 800دلار را از دانشجویان دریافت می کنند و بورس تحصیلی هم به دانشجویان با معدل خوب و ممتاز ارائه می دهند.

تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای علاقه مندان ایرانی با توجه به ارزش دلار و تنزل پول ملی کشور ایران تا حد زیادی سنگین است ولی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه با توجه به برخورداری از بورسیه تحصیلی و شهریه پایین تر به صرفه و مناسب تر است. در کل، رقابت همه افراد علاقه مند برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه خیلی زیاد است چون علاوه بر دارا بودن کیفیت آموزشی عالی، هزینه های تحصیلی خیلی پایین تری دارند.

شرایط زندگی در ترکیه تقریباً مانند ایران است و به علت هم جواری با کشورمان، راحتی رفت و آمد، شباهت و اشتراکات فرهنگی، اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع بالاتر از دانشگاههای کانادا، اروپا و امریکا، اشتغال و اقامت دائم در ترکیه و کیفیت بالای دانشگاههای آن، بیشتر داوطلبان ایرانی، این کشور را برای تحصیل دانشگاهی انتخاب می کنند.

تعدادی از دانشگاههای دولتی و خصوصی ترکیه

در ترکیه حدود 200 دانشگاه وجود دارد که حدود 110 دانشگاه دولتی و بقیه خصوصی هستند.

از دانشگاههای خصوصی معروف ترکیه که از رتبۀ خوب کشوری و جهانی برخوردارند می توانیم دانشگاههای کوچ (KOC) ، سابانچی (Sabanci)، بیلکنت(Bilkent)، یدی تپه (Yeditepe)، مال تپه(Maltepe) و مدیپول(Medipol) را نام ببریم که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و از دانشگاه‌های خصوصی برتر ترکیه هستند.

از دانشگاه‌های دولتی ترکیه که رتبه های ممتازی در کشور و دنیا دارند می توانیم دانشگاههای حاجت تپه(Hacattepe)، آنکارا، استانبول، بغازچی(Bogazici)، آک دنیز و مرمره را نام ببریم.

تفاوت دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه

قابل ذکر است که دانشگاه حاجت تپه از دانشگاه‌های ممتازی است که در رشته های پزشکی، علوم پایه، مهندسی و علوم انسانی فعالیت می کند و در رشته های پزشکی سرآمد می باشد، این دانشگاه در رتبۀ 400 ام دانشگاههای جهان قرار دارد و فارغ التحصیلان این دانشگاه می توانند به راحتی وارد بازار کار بین المللی شوند.

دانشگاه استانبول در رده چهارم و دانشگاه آنکارا در رده ششم کشوری دانشگاههای ترکیه و در رده های 500 تا 600 ام دانشگاه‌های جهان قرار دارند. شهر استانبول ترکیه به عنوان پلی بین آسیا و اروپا حدود 30% از دانشگاههای کشور ترکیه را به خود اختصاص داده و بیشترین نقش آموزشی را در ارتقاء سطح آموزشی ترکیه ایفا می کند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران دانشگاههای دولتی حاجت تپه، آنکارا، استانبول، بغازیچی، فنی استانبول و خاورمیانه و دانشگاههای خصوصی بیلکنت، سابانچی، و کوچ را تایید می کند.

در پایان، دانشگاه‌های ترکیه اعم از دولتی و خصوصی از اعتبار آموزشی خوبی در داخل و خارج کشور دارند و دانشجویان فارغ التحصیل از این دانشگاهها این توانایی را دارند که وارد بازار کار داخلی و خارجی شوند و حتی در دوره های بالاتر تحصیلی از دانشگاههای معروف جهانی پذیرش و بورس بگیرند، تفاوت در شهریه تحصیلی دانشگاههای خصوصی و دولتی ترکیه است که بار سنگینی را بر زندگی دانشجویان دانشگاههای خصوصی تحمیل می کند.

در مواردی حتی امکانات آموزشی دانشگاههای خصوصی نسبت به دانشگاههای دولتی بیشتر است هرچند که دانشگاههای دولتی هم از طرف دولت پشتیبانی خوبی می شوند.

5/5 - (7 امتیاز)